Bloggen minns Cordelia Edvardson och passar samtidigt på astt gratulera Kalle Sandhammar som går fårn jobbet som redaktionschef på Kuriren till att bli ny chefredaktör på NSD.
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Här bloggar jag, frilansjournalisten Johan E. Skoglund om mina två favoritämnen, musik och skrivande.
tisdag 30 oktober 2012
fredag 26 oktober 2012
Recension Randy Crawford & Cheryl Bentyne
Om årets två bästa skivor med manliga jazzvokalister är signerade
Kurt Elling och Al Jarreau så är årets kvinnliga dito signerade Cheryl Bentyne
samt Randy Crawford
Cheryl Bentyne, till vardags sopran i vokalgruppen Manhattan
Transfer bjuder på ett knippe Cole Porter klassiker på skivan Let’s missbehave - The Cole Porter songbook. Hon
sjunger fantastisk rakt igenom. Det handlar om f-r-a-s-e-r-i-n-g. Låtarna, många
ofta hörda får nytt liv. Lyssna bara på svänget i My heart belongs to daddy med
sin distinkta latinska rytm. Kompet är
lika briljant som hennes röst som hela tiden får interagera skönt med
bakgrunden. Lyssna bara på James Moody’s härliga saxsolon på två spår, inspelade
alldeles innan han avled. Även pianisten Corey Allen som gjort skivans flesta
arr förtjänar ett extra omnämnande. Men all musiker på skivan är mästerliga.
En lika stor lyssningsupplevelse är skivan Live med
Randy Crawford & Joe Sample. Crawford sjunger lika härligt på dessa
inspelningar från en några år gammal Europa.-turné som Joe Samples distinkta pianospel.
Flera låtar från deras två duoskivor ihop bjuds här på i live-versioner vilka
lyfter dem ytterligare ett snäpp. Versionen av Tony Joe whites A rainy night in Georgia är strålande. No regrets, en engelsk tolkning av Piaffs
Non, Je Ne Regrette Rien Likaså. Några gamla hits som Last night at Birdland, Somdealy Iäll fly away, Almaz och Strett life har även smugit sig in. Nicklas
Sample på bass och Steve Gadd på trummor är med och formar en välspelad
kvartett.
Betyg; JJJJJ
Nedan kan ni se en nästna timslång konsert från Tyksland med Randy och Joe men trumslagaren är en annan än på skivan.
Johan E. skoglund
onsdag 24 oktober 2012
tisdag 23 oktober 2012
Läs 2 artiklar av mig i måndagens NSD
Benny Andersson texten var lite kortare i tidningen pga platsbrist och rubriken var en annan.
Magiskt Marilyn Mazour!
Marylin Mazour & Norrbotten big band
Kulturens hus, lilla salen
Lördag kväll.
Norrbotten big band har verkligen skämt bort sin publik med
synnerligen sköna solsiter på sistone. Lördagskvällens konsert i Lilla salen i
Kulturens hus där man gästades av den dansk-amerikanska slagverkaren Marilyn
Mazour var ändå något alldeles extra ordinärt.
Det bjöds på en uppvisning av sällan skådat slag. I både
första och andra set spelar kvällens solist oavbrutet på olika
lagverksinstrument i över 50 minuter -bara det en prestation i sig självt. At
hon dessutom gör det så egensinnigt och energiskt att städpersonalen efteråt
bör hitta ett flertal tappade hakor i lokalen säger egentligen allt.
Och hon spelar inte bara, nej, hon bjuder även på utsökt
scatsångvid ett tillfälle. Vilken kvinna! Hon spelar på allt överallt, fast
inte samtidigt. Placerad längst fram på scenen är hon helt inbäddad i en rad
olika saker som går att slå på. Alltifrån trummor till en plåthink. De enda som
möjligtvis kan ha något att anmärka på måste i så fall vara arbetsmiljöverket. Man
får ont i armarna bara av att tänka sig att utföra samma prestation som
Marilyn.
Håkan Broström leder bandet med bravur. Han, Adam Forkelid
bakom pianot, Danne Johansson på flygelhorn, Karl-Martin Almkvist på saxofon
och Peter Dahlgren på trombon är härliga solsiter som ofta duellerar med
Marilyns intrikata trumspel. Håkan är även kompositör bakom kvällens alla
välklingande opus utom ett, som Marylin har skrivit. Evert Taubes Byssan Lull
blir till ett exalterat extranummer.
Magiskt Marilyn Mazour!
Onödig
upprepning och för lite orgel.
Benny
Andersson mfl.
Studio
Acusticum, Piteå
Söndag
eftermiddag
Det
skall slås fast med en gång. Alla medverkande under söndagseftermiddagens
konsert i Studio Acusticum är fullblodsproffs rakt ut i fingrarna. Och den nya
orgeln är hur läcker som helst. Med det fastslaget så låt oss bena ur konserten
lite närmare.
Programbladet
är ytterst sparsmakat på information vilket gör att man undrar när första låten
egentligen slutar. Det visar sig vara ett långt sjok som tyvärr är alldeles för
långt. Musikhögskolans kammarkör under Erik Westbergs säkra ledning sjunger
gudabenådat och Gunnar Idenstam spelar orgel likadant. Men det är för många
inryck staplade på varandra.
Gunnars
improvisationer över Abbas Money, Money, Money och Thank you for the music är
mer häftiga än härliga. Likaså hans publikfriande duett med Benny Andersson
bakom pianot i Dancing queen är enkel och chosefri.
Sedan
är det så dags för kvällens uruppförande. Bennys En skrift i snön, med text av
Kristina Lugn, är det perfekta ljudspåret till Änglagård fyra. Collin Nutley
skulle älska att få bildsätta denna nationalromantiska pastisch. Musiken är
enkel och orgeln är tyvärr alltför lite använd. Kristina Lugns text är lysande
men dess djupa budskap trivialiseras till denna glättiga musikbakgrund. Men Orsa
spelmän och Pär Grebacken på diverse blåsinstrument är riktigt
spelskickliga.
Efter
en välbehövlig paus så är det så dags för Benny och Orsaspelmännen att bjuda på
ytterligare folkmusik light signerat Anderson och medlemmarna i bandet. När
Hjortingen framförts ställer sig Benny frågan man som recensent själv har på
tungan hela tiden. Varför skriva ny musik när det redan finns sådan här bra? Du
sa det själv Benny.
Enda
gången det riktigt lyfter under andra akten är Slängpolska efter Byssskalle när
Idenstam medverkar vid orgeln. Annars får den mest stå där som en tom belyst
kuliss under detta set vilket är synd. Ljussättningen med blinkande neon bakom
scenen är ibland också väldigt irriterande.
Som
bonus får vi som extranummer höra kvällens uruppförande ännu en gång. Ett
passande slut. En onödig upprepning på en kväll som i stora delar kändes som en
sådan.
fredag 19 oktober 2012
Flera skrivjobb av mig kommer pubilceras nästa vecka.
Återkommer med var och när när ni kan läsa dem.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
onsdag 17 oktober 2012
Recension Helen of Troy/Jobman
Recension
Helen of Troy/Jobman
Filmmusikkompositören Joel Goldsmith dog tidigare I år. Nu
har man släppt en av hans bästa scorer på CD i limiterad 1000 ex. upplaga. Helen
of Troy är en miniserie för tv i två delat om det trojanska kriget, den sköna
Helena Paris och hästen.
Musiken är fullkomligt lysande. Över en timmes ren och skär
musikalisk magi. Från det vackra
öppningstemat till avslutet bjuds inte på en dålig ton. Den bombastiska musik
som ackompanjerar stridssceneran är magnifikt storvulen. Kärlekstemana är
bitterljuvt vackra. Flera etniska instrument och sångare bidrar till att skapa
en autentisk stämning.
En skiva ingen filmmusikälskare bör vara utan. Som bonus när
man beställer via buysoundtrax.com, vilket jag gjorde så ingår en separat CD
med scoren till Jobbman. En något udda film från början av 1990-talet som det
är svårt att få något närmare grep om via nätet. Musiken däremot är det inte svårt att få grepp
om. En synthbaserad-score som har några starka teman men där inte allt är
oumbärligt som hos Troja. Men dåligt är det inte alls.
Betyg; Troja JJJJJ
Jobbman JJJ
Johan E. Skoglund
tisdag 16 oktober 2012
Recension Anne Sofie Von Otter Sogno Barocco
Att för höra Anne Sofie Von Otter sjunga barock ihop med Capella
Mediteranea under Leonard García-Alcaróns säkra ledning är en lisa för själen.
Hon sjunger gudomligt vackert dessa italienska barock-arior signerade Claudio Monteverdi, Francesco
Cavalli, Francesco Provenzale, Luigi Rossi och det tidstypiska kompet är
underbart.
Den unga sopranen Sandrine Piau och alten Sussanna Lundberg
bidrar med vacker sång på flera spår.
Skivan är även lång, över 70 minuter så man får mycket barock för
pengarna. 3 spår är instrumentala värlsdpremiärinspelningar där orkestern
briljerar i full frihet. Allt är lysande.
En given värmare i höstkylan
Betyg: JJJJJ
Johan E. Skoglund
måndag 15 oktober 2012
Lä min recension av Luleå Kammarkör i dagens NSD!
Finns inte på nätet men läs den gärna i papperstidningen.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
torsdag 11 oktober 2012
I Hässleholm var det nog inte alla pappor som sprang ut nakna och spelade trombon i regnet bara för att man kunde det
säger Pernilla Andersson i dagens P4 extra.
Det var det inte i Bdoen heller. Häpp!
Johan E. Skoglund
Det var det inte i Bdoen heller. Häpp!
Johan E. Skoglund
Recension Al JArreau & Kurt Elling
Två superba jazzskivor är flitigt spelade på sistone. Al
Jarreau bjuder på en underbar liveskiva
med Metropole orkest, som både är storband och stråkar . Vince Mendoza har
arrangerat och dirigerar detta härliga program som bjuder på häftiga
sångpiruetter till ett lika stensäkert komp. Det svänger så det svartnar och balladerna
sitter som en smäck. Delar av programmet
är låtar Al tidigare gjort, i studio, några inspelade för första gången. Allt lika fantastiskt.
Lika lysande är Kurt Ellings nya CD med amerikanska pop och
jazzstandards, 1619 Broadway the brill building project. Titel refererar till
adressen på den byggnad som var ett låtskrivarmecka under 50-70- talet där mång klassiska musikförlag
hade kontor och hits skapades. Burt Bacharach/Hal
David, Carole King/Gerry Goffin, Jerry Lieber/Mike Stoller är några av de
klassiska låtskrivarpar som ryms på denna skiva. Som alltid hos Elling är
rösten i centrum bakom de härliga arr han och Laurence Hobgood bakom pianot totat
ihop. Bas, trummor och gitarr kompletterar lineupen, blås på några spår.
Båda skivornas magi ligger i att röst och komp smälter ihop
och blir ett. Mästerverk båda. Sanna
mina ord.
Betyg; JJJJJBloggen minns Hassse Tellemar och Anders R Olsson
Två medieprofiler har lämnat oss.
Bloggen lyfter på hatten
Johan E. Skoglund
Bloggen lyfter på hatten
Johan E. Skoglund
tisdag 9 oktober 2012
Flera nya spännade skrivjobb blev klara idag
Återkommer med var och när ni kan läsa dem när de publicerats.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
måndag 8 oktober 2012
Läs min recension av Ann-Kristin Hedmark och Bodens Storband i dagens NSD
Musik som värmer i regnet
Bodens storband, Rune Lindstedt dir., Ann-Kristin Hedmark
solist.
Ann-Kristin Hedmark är verkligen en av våra mest mångsidiga
artister. Senast hon besökte Saga i Boden
var våren 2011, då med ett revyprogram av HasseåTage. Hon har legat på
svensktoppen, både som soloartist och som sångerska i Yngve Forsells
orkester. Vem minns inte Så gick det
till när farfar var ung? Hennes CV innehåller också in en hyllningsskiva till
Bernt Egerbladh och en Cornelis-platta.
Lika mångsidig var Monica Zetterlund så vem passar bättre än
Ann-Kristin att hylla henne? Faktum är att Monica gav Hedmark dessa arrangemang
och ville att hon skulle sjunga dem så den personliga kopplingen är stark. 2007
gästade hon Ebeneser i Luleå med samma material, då med Skellefteå storband
bakom sig.
Yngve Forsells orkester tävlade på sin tid med Rune Lindstedts
dito om vilka som var Norrlands bästa. Och på 1980-talet sjöng Ann-Kristin ihop
med Norrbotten big band där Rune spelade då. Så kopplingen mellan solist och
kapellmästare finns också.
Likt ett fint vin får Hedmarks röst bara mer och mer
karaktär med åren. I dessa känslofulla tolkningar kan man verkligen höra
kärleken till Monika och hennes material. Att angöra en brygga, Monikas vals,
När min vän, Sakta vi går genom stan, Bedårande sommarvals och My man, alla
framförs med en sådan värme att höstregnet utanför känns som bortblåst.
Rune Lindstedt fortsätter att imponera. Han både dirigerar
och bjuder på ett altsaxsolo i You don’t know what love is med den äran. Hela bandet
bjuder på många hörvärda solister. Panama med trumpetsolo av Johan Uneaus och
Tall Cotton med trombone-dito signerat Magnus Puls är två härliga instrumentala
dängor.
Bodens svar på Andrew Sisters, Emma Westbrandt, Line
Bäcklund och Emma Öhman bjuder på sköna harmonier och soloinsatser. Vi ses
nästa år samma tid samma plats avslutar alltid lika småtrevlige och rolige
ständige presentatören Åke Sundberg det hela. Fattas bara annat.
Johan E. Skoglund
fredag 5 oktober 2012
torsdag 4 oktober 2012
Recension Brahms Körmusik
Ibland kommer det skivor som är så fnatstiska att man skulle vilja je dem 500 J isdtället för 5 som är maxbetyget på min egna interna skala.
Naxos sivka med körmusik signerad Johannes Brahms är deffintivt en sådan skiva. Antoni Witt dirrigerar utsökt Warsawas filarmoniska orkester och kör. Eva Wolka är ljuvlig solsit i Rapsodi för alt kör och orkester. Sex underbara verk som alla är intressanta för dem som främst känner Brahms verk av den här typen genom hans ofta framförda Requiem.
Som allitd när det gäller Naxos lämanr CDns design och cd-häftet inget i vörigt att önsak. Fullödig informaton om solist, kör, orkester dirrigent, Brahms själv och de sex verken kompleterat med kompletta sångtexter på tyska och latin, dessa även fördeömligt översatta till engelska är mumma för den vetgirige.
Detta är den typ av skiva som aldrig är fel att sätta på. Som avslappning, när du ksall somna. som bakgrundsmusik på jobbet, när ud läser men givetvis äv en för seriös och nogrann lyssning.
Detta är en magnifik skiva som inte nog varmt kan rekomenderas att införskaffa när höstmörket närmar sig.
Betyg; JJJJJ
Johan E. Skoglund
Naxos sivka med körmusik signerad Johannes Brahms är deffintivt en sådan skiva. Antoni Witt dirrigerar utsökt Warsawas filarmoniska orkester och kör. Eva Wolka är ljuvlig solsit i Rapsodi för alt kör och orkester. Sex underbara verk som alla är intressanta för dem som främst känner Brahms verk av den här typen genom hans ofta framförda Requiem.
Som allitd när det gäller Naxos lämanr CDns design och cd-häftet inget i vörigt att önsak. Fullödig informaton om solist, kör, orkester dirrigent, Brahms själv och de sex verken kompleterat med kompletta sångtexter på tyska och latin, dessa även fördeömligt översatta till engelska är mumma för den vetgirige.
Detta är den typ av skiva som aldrig är fel att sätta på. Som avslappning, när du ksall somna. som bakgrundsmusik på jobbet, när ud läser men givetvis äv en för seriös och nogrann lyssning.
Detta är en magnifik skiva som inte nog varmt kan rekomenderas att införskaffa när höstmörket närmar sig.
Betyg; JJJJJ
Johan E. Skoglund
onsdag 3 oktober 2012
Lite skivor...
...blev det inte i min senate Naxos-beställning jag nyss gjorde. De reade ut Mozartboxen med inte mindre än 170 (!) CD-skivor för 599, tidigare 1599.
Kul att få allt med honom.
Johan E. Skoglund
Kul att få allt med honom.
Johan E. Skoglund
måndag 1 oktober 2012
Recension Kix Brooks & Ronnie Dunn
Sedan Brroks & Dunn splittrades har de båda herrarna
släppt varsin solskiva. Varken Kix
nyligen släppta New to this town eller Ronnies självbetitlade från förra rået
överraskar, varken positivt eller negativt. Detta är country där alla eventuella vassa
kanter filats bort så det blivit så radiovänligt att det där med en egen profil
är som bortblåst.
Ronnies skiva bjuder på några stråkbeströdda ballader och
den trumpet-doftande How far to Waco. Finns som Jag far från Waco med Lasse
Stefanz. Kix kör lite mera ZZ-toppinfluerad blues i sann texasstil. Joe Walsh, känd gitarrist från bland annat
Eagles, gästar det inledande titelspåret och det förekommer munspel på flera ställen
på skivan.
Båda sångarna sjunger som alltid bra men den synergieffekt-som
skapades på Brooks & Dunn skivor är som bortblåsta. Att de båda är duktiga låtskrivare oh sångare
kan ingen ta ifrån dem men några oumbärliga skivor är det sannerligen inte.
Betyg; JJJ
Johan E. Skoglund