... samt meddelande om att en förbeställd box med Sibelius samtliga symfonier skickats från England när den nu släpps. Bättre start på veckan är svårfunnen.
Johan E. Skoglund
Här bloggar jag, frilansjournalisten Johan E. Skoglund om mina två favoritämnen, musik och skrivande.
måndag 31 mars 2014
Läs min recension av Lona Beccau & Helge Kjekshus i dagens NSD
Gränslös romansafton
Kulturens hus, konsthallen
Lördag eftermiddag
Johan E. Skoglund
fredag 28 mars 2014
torsdag 27 mars 2014
onsdag 26 mars 2014
Elvis vs Luoise Hoffsten
På sin senaste skiva vill Lousie Hoffsten göra Elvis kvinnlig. Men skivans producent, tekniker och musiker är all män. Louise själv är enda medverkande kvinnan.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
tisdag 25 mars 2014
Recension Belcea-kvartetten Beethovens kompletta stråkkvartetter
Vid ett besök på en öde ö skulle jag ta med mig en tidigare ospelad skiva, helst nyutgiven har jag tidigare med emfas hävdat, men nu har den bilden ändrats något. För Belcea-kvartettens 8-cdbox med Beethovens kompletta stråkkvartetter är verkligen en skivskatt som är värdig en ö-resa.
De spelar dessa sexton kvartetter och den stora fugan på ett sådant lust-, och glädjefyllt sätt att det svårligen går att värja sig mot storheten i dessa sannerligen eviga tongångar. Lyssna bara på hur de slutar flera av satserna. Slutackorden är så mäktiga, energirika och fulla av pondus så att man verkligen blir fysiskt berörd när man avnjuter dem.
Rekommenderas varmt och oförblomerat till alla som älskar musik. Bättre än så här kan knappast musik låta.
Johan E. Skoglund
De spelar dessa sexton kvartetter och den stora fugan på ett sådant lust-, och glädjefyllt sätt att det svårligen går att värja sig mot storheten i dessa sannerligen eviga tongångar. Lyssna bara på hur de slutar flera av satserna. Slutackorden är så mäktiga, energirika och fulla av pondus så att man verkligen blir fysiskt berörd när man avnjuter dem.
Rekommenderas varmt och oförblomerat till alla som älskar musik. Bättre än så här kan knappast musik låta.
Johan E. Skoglund
måndag 24 mars 2014
Läs 3 recensioner av mig i NSD
Jazz i 80 täta minuter
Shai Maestro trio
Kulturens hus, Lilla salen
Onsdag kväll
Tidigare i veckan nådde oss nyheten
att fysikerna lyckats urskilja och mäta vågor som var med vid big bang och vårt
universums bildande. Men hur lät egentligen big bang? Ja, en sak är säker - i
alla fall inte som Shai Maestro trio. Den israeliske jazzpianisten och hans två
medmusikanter, basisten Jorge Roeder samt trumslagaren Ziv Ravitz befinner sig
i ett helt annat, egensinnigt universum. En plats full av udda, spännande
exotiska jazzplaneter i avlägsna galaxer till vilka vi förflyttas under 80 täta
minuter i Kulturens hus lilla sal under onsdagskvällen.
Med två skivor i bagaget är de en
synnerligen samspelt skara. Eller som Shai säger det själv. Vi är som en
familj, fast vi har inga blodsband - än. Det bjuds på åtta stycken,
improvisationsjazz som på samma gång är lika utstuderat melodiskt vackra som de
är här och nu fria. Pianotrion är verkligen en av hörnstenarna inom jazzen och
detta hörs i den tidlöshet som präglar en kväll som ändå känns väldigt mycket
19 mars 2014. Musikerna är överallt fast ändå inte. De vet sina roller väl och
hur de på bästa sätt skall gestalta dem.
Efteråt säljs det skivor. Vissa
konserter är av den typen att man gärna köper med sig en platta hem som
souvenir efteråt. Här blir känslan tvärtom. Detta är en sådan musikaliskt
minnesvärd kväll att skivor i platt form bara skulle platta till intrycken
efteråt. Ta stycket painting. Här målas ett läckert tonlandskap som med
instrumenten och ljudvågornas hjälp landar på örats duk för vidare omtolkning.
Denna tolkning blir mer intressant tack vare livekänslan. Det kan ingen stereo
återskapa. Askungen frågade sig; Vad är väl en bal på slottet? Vi ställer oss
frågan; Vad är väl en onsdagskväll i mitten av februari? Jo underbar, alldeles underbar ihop med dessa
spelskickliga herrar.
Johan E. Skoglund
Ett grekiskt drama i fem akter
Kulturens hus, konsthallen
Fredag kväll
Att vi har en ensemble som håller sådan klass i Norrbotten
skall vi vara glada över och vårda ömt. Men bara för att man kan äta oxfiée
varje dag måste man inte göra det. I längden blir man less och köttet känns
lika segt och tråkigt som en sönderkokt broiler. Om liknelsen tillåts.
Med tanke på hur det Grekiska drama som utspelat sig i
medierna de senaste åren är det en befrielse att detta slutar så lyckligt. Som
när cypriotiske Vassos Nicolau tar emot välförtjänta applåder för sitt lika
välkomponerade Anima.
För att fortsätta på den tidigare köttliknelsen. När Neo är
som bäst. Som i Iannis Xenakis Plektó då är det som att äta ett nygrillat,
perfekt tillagat stycke där dem möra filén lätt trasas sönder av de n vassa
kniven. Och efter en timme och en kvart i NEOs alltid lika angenäma sällskap så
var man varken proppmätt eller hungrig på mer musik. Bara sådär svenskt lagom
nöjd.
Norrbotten big band & Milder PS, Joakim MIlder dir.
Kulturens hus, lilla salen
Lördag kväll.
Att bandet och gästande Milder PS har över 100 mil i buss
bakom sig märks och hörs tydligt under kvällens konsert. Sällan har de varit så
hungriga och spelsugna, så på, som när de tar sig an ett knippe Paddy
McAloon-melodier. Prefab Sprouts tidlösa popmusik blir här till lika tidlös
jazz när Joakim Milder får visa vilket lyckokast det blivit att få honom som
bandets konstnärlige ledare. De var längesedan musikerna begåvades med så här
delikata och genomarbetade arrangemang. Var slutar McAloon och var börjar
Milder? En sak är i alla fall säker. Tidlösheten i dessa tio pärlor till
jazzstycken går inte att ta miste på.
tisdag 18 mars 2014
Fick idag klart med 3 nya skrivjobb...
.... som alla skall utföras denna vecka. Alltid lika kul när man får klartecken från uppdraggivaren.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
fredag 14 mars 2014
Idag lyssnar jag på...
.... En ny box med Belceakvartetten som framför Beethovens alla sexton stråkkvartetter. Sällan har termen odödlig musik varit mer passande.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
Det är alltid lika intressant...
...att få träffa folk som berättar om något man inte hade en aning om, får lära sig mer om och sedan får skriva om. Ett sådant spännande möte skedde igår vilket har utmynnat i en text för framtida publicering.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
tisdag 11 mars 2014
Bloggen mins Nils Horner
Oerhört tragiskt att en så duktig journalist dödats i Afghanistan. Men det är en påminnelse om hur bred journalistiken är. Vissa jobbar i Sverige andra i mer farligare områden.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
måndag 10 mars 2014
Idag lyssnar jag på...
...En mycket trevlig inspelning av Sibelius-favoriter. Ja, jag har dem redan alla, tror jag, men att få violinkonserten, Karelia-sviten, Andante festivo, Valse triste, Valse lyrique samt Finalndia så här härligt spelade är aldrig fel. Jennifer Pike är mästerlig solist i violinkonserten och allt spelas med bravur av Bergenfilharmonikerna under ledning av Sir Andrew Davis. Alltså samma besättning som på skivan Delius in Norway som jag videobloggad om förra veckan. Precis som hos den så rör det sig här om SACD-inspelning av prima kvalitet. Rekommenderas varmt!
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
fredag 7 mars 2014
torsdag 6 mars 2014
Recension Chandos-skivor
Recensions av;
New London
Pictures Nigel Hess
Mendelsohn
in Birmingham Vol. 1
Delius in
Norway
The lark
ascending Tasmin Little
Prokofjev
complete works for violin James Ehnes
Prokofjev
piano concertos Jean-Efflam
Bavouzet
Overtures
form the British Isles
Händel
Xerxes
Johan E. Skoglund
onsdag 5 mars 2014
Wiehe vs Merceders
På sitt nya album fortsätter Mikael Wiehe att tonsätt Karin Boye, han gjorde det ju i höstas. Denna gång är det hennes kända dikt I rörelse. Lena Endre läser samma dikt i merceders nya reklamfilm som kan ses nedan. Jag hörde Wiehes tonsättning när han intervjuades i P4 extra i söndags och den är mycket bättre.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
tisdag 4 mars 2014
Recension Ike & Tina Turner
Den sk 50-årsregeln (att man i Storbritannien kan ge ut
musik utan rättighetsinnehavarnas tillstånd efter 50 år) har gett upphov till
en hel del lågprisutgåvor där artisterna inte tjänar en spänn. Så länge de
säljs i vanliga affärer ser jag inget fel med detta. För nynka några tior fick
jag exempelvis i fredags på ÖoB tag i en mycket hör-, och prisvärd skiva innehållandes
28 blytunga R´n´b-låtar med Ike och Tina Turner från deras tidiga karriär. Ike & Tina Turner heter den kort och gott
och det är denna som avses.
Även om Ike Turner hade en väldig tvivelaktig syn på
kvinnomisshandel så kan man inte bortse från vilken energispruta han var när
det gäller att sjunga, producera, skriva och spela på dessa spår. Många är
instrumentala, där hans spel får blomma ut ännu mer. 73 omistliga minuter musikhistoria.
Sällan har omslagets text 28 soulfull selections varit mer
passande.
PS! Precis som i mina videorecensioner på youtube slutar jag
nu med betyg på de skivor jag recenserar här. Allt jag skriver om rekommenderar jag, om inte
annat meddelas.DS!
måndag 3 mars 2014
Juha Mulari
Är definitivt ingen ny Cash eller Cornelis men likafullt bjuder hans självbetitlade debutalbum på 10 intressant livsbetraktelser av en 49-åring som varit med om en hel del. Om vi säger så.
Visselpartierna på de två första spåren på skivan känns lite väl rudimentära. Men skivan är klart hörvärd likafullt och det skall bli kul att se vad Petter mer väljer att ge ut på sin nystartade etikett Baba Recordings.
Textrader som "Ho sa jag är inte deprimer - bara stämd i en lägre ton", får en att haja till. Synd bara att inte texterna är tryckta i CD-häftet.
Caroline af Ugglas sjunger duett på en låt och hennes make Heinz Liljedahl spelar på skivan. Juha har skrivit åtta spår helt själv och i 2 är Peter Kvint inblandad. Producenten Simon Nordberg har tidigare fått en grammis (2003 för årets producent - tillsammans med Jocke Berg – för Lisa Miskovskys album Fallingwater).
Att Juha använder sina egna erfarenheter gör autenciteten i det svarta materialet ännu mer äkta.
Årets svenska utropstecken och överraskning hittills. Bäst är sista spåret Segla in i hamn med Robert Qwarforth som medproducent. Han spelar även piano på låten och gör det så avskalat fint ihop med Svante Henryssons delikata cellospel och solo att man häpnar. Detta är stort min vänner. Mycket stort.
Johan E. Skoglund
Visselpartierna på de två första spåren på skivan känns lite väl rudimentära. Men skivan är klart hörvärd likafullt och det skall bli kul att se vad Petter mer väljer att ge ut på sin nystartade etikett Baba Recordings.
Textrader som "Ho sa jag är inte deprimer - bara stämd i en lägre ton", får en att haja till. Synd bara att inte texterna är tryckta i CD-häftet.
Caroline af Ugglas sjunger duett på en låt och hennes make Heinz Liljedahl spelar på skivan. Juha har skrivit åtta spår helt själv och i 2 är Peter Kvint inblandad. Producenten Simon Nordberg har tidigare fått en grammis (2003 för årets producent - tillsammans med Jocke Berg – för Lisa Miskovskys album Fallingwater).
Att Juha använder sina egna erfarenheter gör autenciteten i det svarta materialet ännu mer äkta.
Årets svenska utropstecken och överraskning hittills. Bäst är sista spåret Segla in i hamn med Robert Qwarforth som medproducent. Han spelar även piano på låten och gör det så avskalat fint ihop med Svante Henryssons delikata cellospel och solo att man häpnar. Detta är stort min vänner. Mycket stort.
Johan E. Skoglund