Önskar bloggen alla läsare.
Johan E. Skoglund
Här bloggar jag, frilansjournalisten Johan E. Skoglund om mina två favoritämnen, musik och skrivande.
tisdag 30 april 2019
måndag 29 april 2019
Blogen minns Svante Grundberg!
En nattsduddare av rang har lämant oss. Blir att lyssna på favoritskivan Nattsudds bästa röj- och partyrockers. Rekomenderas varmt!
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
torsdag 25 april 2019
Bloggen minns Ken Kercheveal!
Cliff Barnes från Dallas har lämnat oss.
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Tre ny akrivjobb på G!
Fick idag klart med te nya skrivjobb. Varav ett påbörjas redan idag och ett annat i morgon.
Kul!
Johan E. Skoglund
Kul!
Johan E. Skoglund
tisdag 23 april 2019
Bloggen minns Les Reed!
En favorit bland låtskrivare har lämnat oss.
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
onsdag 17 april 2019
tisdag 16 april 2019
Bloggen minns Conny Walfridsson!
Jan sparrings mångårige pianist har lämnat oss.
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
måndag 15 april 2019
Läs min recension av Mikael Augstsson och Norrbotten Big Band i dagens NSD!
Argentinskt av högsta klass
Norrbotten Big Band möter Mikael Augustsson
Kulturens hus, lilla salen
Lördag 13 april
Vissa idéer är så genialiska att när de äntligen
materialiserats måste man ställa sig frågan; Varför har ingen tänkt på det här
förut? Till den kategorin banbrytande synergier hör definitivt samarbetet mellan
bandoneoninsten Mikael Augustson och Norrbotten Big Band.
De har under årens lopp bjudit sin trogna publik på
många höjdarkvällar. Den här rankas definitivt topp 10 bland dessa. Mikael Augustson är lik trevlig småpratare i
mellansnacket som skicklig bandoneonist, kompositör och arrangör. Den
argentinska tangon och annan musik från landet i Sydamerika tas till helt nya
höjder.
Olle Linder bakom trummorna framkallar hypnotiserande
rytmer på sina olika slagverksinstrument. Särskilt solot på handtrumman pandeiro
måste framhävas. Och den unga Estländska pianisten Britta Virves är ett fynd
bakom tangenterna. Likaså orkesterns nya fastanställde trombonist Michał
Tomaszczyk. De bjuder båda på
finfina solon. Så också gamla bekantingar som Magnus Ekholm, Danne Johansson,
Jacek
Onuszkiewicz, Bosse Strandberg, Janne Thelin Mats Garberg och Robert
Nordmark och Petter Olofsson. Och Pelle Grebacken visar att blockflöjten har sin
naturliga plats inom jazzen. Och vi får även veta vilken melodi på instrumentet
som ärt mest irriterande när man spelar biljard. Bara en sådan sak.
Men
kvällens främste solist är ändå Augustson själv. Bandoneon får till fullo flera
tillfällen att visa upp sig. Arrangemangen, både på egen musik och sådant från
Astor Piazzolla och andra argentinare är kongeniala. Likaså de egna
kompositionerna. Hemtamt rör vi oss mellan olika genrer, stilar och epoker. En
beställning från en kammarmusikfestival på bandoneonmusik som inte var tango ger
oss Asbeig. Musik influerad av Astro
Piazzolla, Béla
Bartók och Igor Stravinskij.
Det
bjuds på två täta fullmatade set med en välbehövlig paus i mitten. Så man får
smälta in alla magiska musikaliska uttryck man just haft glädjen att få
insupa. Och som extranummer utlovar
Mikael Augustson äntligen lite jazz. Och visst, Lullaby of Birdland är
en jazzstandard. Men för att citera Danne Johansson efteråt; Såhär har den nog
aldrig låtit. Tack så mycket för det.
Johan E. Skoglund
söndag 14 april 2019
Bloggen minns Bibbi Andersson!
En stor skådespelerska har lämnat oss.
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Påsken kunde knappast börja bättre!
Är nyss kommen från Överluleå Kyrka. Där bjöd Överluleå
kyrkokör på ett fantastiskt framförande av Giovanni Battista Pergolesis Stabat Mater. De två solisterna, sopranen
Carina Stenberg och alten Ewa Grahn-Rosell alt har sällan låtit bättre. Deras
ljuvliga solon ger mig gåshud. Och kören är en enda stor stabil organism. Kören
inleder med att framföra två ljuvliga Maria-sånger signerade Edvard Grieg och Charles
Gonoud.
Sedan spelar konsertens ackompanjatör Andreas Printz, Caintiléne av
Jean Alain på stora läktarorgeln mycket vackert. En ny trevlig bekantskap som
jag inte kände till tidigare. Även så för organisten själv berättar Andreas för
mig när han kommenterar verkvalet efteråt.
Kantor Lena Stenlund leder alltsammans på bästa sätt. Kul
att man valt ett arrangemang där både kyrkokörens herrar och damer får sjunga
med.
Lika motvillig som jag var att lämna solen utanför, för att
gå in i kyrkan, lika motvilligt lämnar jag kyrkan för att gå ut i solen igen.
Påsken kunde knappast börja bättre. Ett stort tack och önskan om den glad påsk
till alla inblandade.
Johan E. Skoglund
fredag 12 april 2019
Läs texter av mig i Kyrkfönstret och NSD!
I Kyrkfösntrets påsknummer har jag skrivit om middag med mersmak. Du hittar den här!
Nedan hittar du min recension av Schuberts Oktett från dagens NSD.
Charmerande skön Schubert
Schuberts Oktett
Norrbottensmusikens oktett
Kulturens hus, stora salen
Torsdag 11 april
Kammarmusik är ofta framförd i lite mindre lokaler, i Kulturens hus främst i Konsthallen och Lilla salen. Så det är med spänd förväntan man bänkar sig i stora salen för att avnjuta Franz Schuberts Oktett i F-dur, op.166. Han skrev det nästan timslånga, sexsatsiga verket 1824.
Besättningen är klarinett, fagott, horn, två violiner, viola, cello och kontrabas. Kvällens ensemble består dels av stämledare från Norrbottens kammarorkester, dels av utvalda gästmusiker som enligt hemsidan skall vara ”några av landets mest exklusiva musiker.” I tider där man försöker nå ut med klassisk musik till flera och nya grupper känns denna formulering ytterst löjeväckande. Vill verkligen Norrbottensmusikens oktett framställa sig som exklusiva musiker på den kulturella parnassen som blickar ut över andra oexklusiva musiker? Har inte myten om det kulturella geniet motbevistas än hos Norrbottensmusiken?
Oavsett exklusiviteten i de åtta musiker som intar scenen är de i alla fall åtta mycket spelskickliga instrumentalister. Det kan ingen ta ifrån dem. De spelar så det står härliga till. Att verket skrevs på beställning av en klarinettist hörs tydligt hos Robert Ekhs underbara spel.
Hur fungerar då stora salen för musik i det lite mindre formatet? Att lite av intimiteten från mindre lokaler försvinner går inte att förneka.
Men när fullblodsproffs som dessa ger allt från första till sista tonen är det en oemotståndlig oktett som omfamnar dig. Tack för den bamsekramen.
Nedan hittar du min recension av Schuberts Oktett från dagens NSD.
Charmerande skön Schubert
Schuberts Oktett
Norrbottensmusikens oktett
Kulturens hus, stora salen
Torsdag 11 april
Kammarmusik är ofta framförd i lite mindre lokaler, i Kulturens hus främst i Konsthallen och Lilla salen. Så det är med spänd förväntan man bänkar sig i stora salen för att avnjuta Franz Schuberts Oktett i F-dur, op.166. Han skrev det nästan timslånga, sexsatsiga verket 1824.
Besättningen är klarinett, fagott, horn, två violiner, viola, cello och kontrabas. Kvällens ensemble består dels av stämledare från Norrbottens kammarorkester, dels av utvalda gästmusiker som enligt hemsidan skall vara ”några av landets mest exklusiva musiker.” I tider där man försöker nå ut med klassisk musik till flera och nya grupper känns denna formulering ytterst löjeväckande. Vill verkligen Norrbottensmusikens oktett framställa sig som exklusiva musiker på den kulturella parnassen som blickar ut över andra oexklusiva musiker? Har inte myten om det kulturella geniet motbevistas än hos Norrbottensmusiken?
Oavsett exklusiviteten i de åtta musiker som intar scenen är de i alla fall åtta mycket spelskickliga instrumentalister. Det kan ingen ta ifrån dem. De spelar så det står härliga till. Att verket skrevs på beställning av en klarinettist hörs tydligt hos Robert Ekhs underbara spel.
Hur fungerar då stora salen för musik i det lite mindre formatet? Att lite av intimiteten från mindre lokaler försvinner går inte att förneka.
Men när fullblodsproffs som dessa ger allt från första till sista tonen är det en oemotståndlig oktett som omfamnar dig. Tack för den bamsekramen.
Johan E. Skoglund
torsdag 11 april 2019
4 olika skrivjobb
håller jag på med denna vecka. 1 är avklarat och 3 är kvar att genomföra. Kul em många bollar i luften!
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
måndag 8 april 2019
Flera nya skrivjobb på G!
Idag har jag fått klart med tre nya skrivjobb. Bättre start på veckan får man leta efter.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
fredag 5 april 2019
Perry Como
Perry Como boxen får man ta för vad den är. Det är en box från Documents. Så inget häfte, minimalt med infomaton och ingen ljudförbättring. Men att få 225 spår med honom från 50-talet och början av 60-talet på 1tio Cd till priset av en enkel-cd är inte fy skam. Då kan jag köpa att ljudkvalliteten på vissa spår är genomusel.
Johan E. Skoglund
Johan E. Skoglund
torsdag 4 april 2019
Spännande och intressant möte!
Idag skall jag träffa en person för att få veta mer om ett ämne. Sedan skall jag skriva en artikel om det hela.
Alltid lika spännande och intressant med dessa möten.
Johan E. Skoglund
Alltid lika spännande och intressant med dessa möten.
Johan E. Skoglund
Perry Como
I tisdags kom en import-box med 10 skivor med Perry Como och igår 101 Motown hits på 5 cd. Många karlar lite tid heter en låt med Nanne Grönwall. Och så har vi ju Miguel Browns gamla discodänga So many men so litle time.
Själv är min devis Många skivor lite tid.
Johan E. Skoglund
Själv är min devis Många skivor lite tid.
Johan E. Skoglund
onsdag 3 april 2019
Bloggen minns Britt Damberg!
En schlagerlegend har lämnat oss.
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund
Bloggen lyfter på hatten!
Johan E. Skoglund