tisdag 23 december 2014

God jul och gott nytt år

önskas alla bloggläsare. 2014 är ännu ett år då jag fått ägna en sto del av livet år det bästa jag vet musik och skrivande. Nu tar bloggen en välförtjänt julledighet som i mitt fall skall spenderas ihop med den stora Burt-Bacharach boxen som kom ut redan förra året men som jag av någon outgrundlig anledning missade då.

Johan E. Skoglund

Ännu, ännu fler recensioner

Popskivor


Recensioner av;


Sven-Bertil Taube Hommage

The Beatles On air live at the BBC vol. 2

Gammeldanskens vänner och friends sjunger nordiska dryckesvisor

Sting The last ship

Robert Plant Lulaby and The ceasless roar

The Hollies 50 at fifty

R-Kive Genesis

David Pack’s Napa Crossroads

Sophie Zelmani Everywhere

She did it the songs of Jackie DeShannon volume 2

Lise & Getrud Lyckan kommer från ett annat land

Tom Russel and the Norwegian Wind Ensamble Aztec Jazz

Diana Jones Museum of Appalachia Recordings

Leonard Cohen Popular Problems

Barbra Streissand Partners

Chris De Burgh The Hands of man

Neil Diamond Melody road
Johny Winter Step back & Roots
The Real...
Recensioner av;
The Real Henry Mancini, Johny Mathis & Ray Conniff
Recension 2 Alice Babs-boxar
Johan E. Skoglund
 
 

Ännu fler recensioner

Filmmusik



Recensioner av;


Basil Poledouris Switchback

Fredrik Widemann Field of lost shoes

Stephen Melillo Dwegons and Leprechans

David Shire Rear window

Annette Focks film music collection vol 1

Victor Reyes Grand piano

Marc Trimon Barcello Coliseum: Games of rome

Michael Legrand The other side of midnight

Osvaldo Montes Film Music

Armando Trovaioli Miss Arizona
Jazzskivor
Recensioner av;
Annie Lennox Nostalgia
Sandy Bainum It might be fun
Isabella Lundgren Somehow life got in the way
Caroline Henderson Jazz Collection
Jakob Karlzon 3 Shine
Nils Landgren Redhorn Collection
Bill Frisell Guitar in the space age
Tony Bennet & Lady Gaga Cheek to cheek Deluxe edition
Rigmor Gustafsson When you make me smile
Vincent Nilsson DR Big band Sprituals
Dr John Ske-dat-de-dat The spririt of Satch
Jonas Kullhammar Gentlemen
Jan Johansson Rune Gustafsson
Till Bronner The movie album
Arturo Sandoval At Middleton
Simply cinema du monde
Claude Bolling Cinema piano solo
Johan E. Skoglund
 
 
 

Recensioner

Tennessee Drifters



Margaret Ruthven Lang All the Heart of Me, körmusik



Rcension countryskivor



Rcensioner av;


Country-favoriter

Country-legender

Mats Rådberg Nashville

Terri Clark Some Songs

Lee Ann Womack The way I’m livin

Tim Mcgraw Sundown heaven town deluxe edition

Marry Chapin Carpenter Songs from the movie

Beth Nielsen Chapman Uncovered

Marty Stuart and his fabulous superlatives Saturday night/Sunday morning

The gospel music of Marty Stuart (Live)
Recensioner av skivor med klassisk musik


Recensioner av;

Dukas Symphony in C

Francois Devine flöjtkonserter 1-4 Patrick Gallois svenska kammarorkstern

Verdi Othello (Naxos)

Choir of merton college oxoford The Marian collection

Anne Akiko Meyers The American masters

Vasari Singers De profundis

Flowers of the field

Benjamin Grosvenor Dances

Beethoven Prometheus

Mendelsohn in Birmingham vol. 2

Jean_Efflam Bavouzet Haydn Pianokonserter

Joyce DiDonato Stella di Napoli

Tarja Turunen & Mike Terana Beauty & the beat
Johan E. Skoglund

Andreas Alemans

nya julskiva kom äntligen i mitten på förra veckan och det är en härlig skiva. Vän ballader bandas med funksväng. Michael McDonald gästar och i den 36 (!) personer starka kören medverkar Stefan Gunnarson bland annat.

En grym skiva som inte bör missas. 9 härliga originallåtar skrivna ihop med Brian Hobbs.

Johan E. Skoglund

Läs min recension av Gud blev en människa i gårdagens NSD!

Ljuvligt välljudande julevangelium

Förr i tiden startade julfriden på Tomas-dagen, den 21 december. Då skulle alla julsysslor vara färdiggjorda och det var först efter trettondagen man fick börja arbeta igen. Vad passar då bättre än att fira in julfridens början med en klassiskt vorden julkonsert där allt faller på plats på det mest naturliga vis.
Bara att gå in i den upplysta Nederluleå kyrka, med tända ljus utanför och gnistrande snö på marken är bara det en lisa för själen.
Att sedan få sitta ned i de varma omslutande kyrkbänkarna, höra kyrkklockans klara klang och uppslukas av kyrkokör, musiker och en sylvass solist gör inte saker och ting sämre direkt.
Andreas Söderbergs nyskrivna juloratorium Gud blev människa är konsertens absoluta höjdpunkt. De kompositionella anslaget är lätt. Både modernt filmiskt och tidlöst folkligt.
Orkestern spelar så det står härliga till med ett extra plus i kanten för organisten Lars Sjöstedt , trumpetaren Milan Polak och flöjtisten Kristina Platonova.
Nederluleå kyrkokör är mäktig sångresurs och Johan Christensson är den skinande solisten med sin tordönslika tenorstämma som låter som om den håller på att välta hela kyrkan. Hans avslutande O Helga natt är gåshuds-, och bertoendeframkallande av bästa sort.
Kören briljerar i fem olika stycken acapella. Och inledande utsnittet ur Johan Sebastian Bachs Juloratorium visar att kvällens drivne dirigent Andreas Söderberg är lika duktig på att komponera juloratorier som att tolka andras dito. Nu får vi bara hoppas på en välförtjänt skivinspelning av detta välljudande julevangelium.

fredag 19 december 2014

Årets sista skrivjobb

skall utföras under helgen.

Skönt med lite ledighet.

Johan E. Skoglund

tisdag 16 december 2014

Idag lyssnar jag på

Brand New Heavies nya album Sweet freek. Partymusiken till nyårsfirandet är här!

De sylvassa cover-versionerna av Peter Gabriels Sledgehammer och En Vouges Don't let go blandas med nio superba originallåtar med det rätta partygunget. Nya permanenta sångerskan Dawn Joseph är ett fynd.

Johan E. Skoglund

måndag 15 december 2014

Recension av årtets julskivor



Jeno Jando Haydn The seven last words of our saviour on the cross

Elora festival singers Noel Edison The Wonder of Christmas

En skönare jul

Tommy Körberg Tommys Jul

Henrik Åberg Mitt julalbum

Christmas at Donwtown Abbey

Sonja Aldén Jul I andlighetens rum

Dave Koz & Friends The 25th of December

Jill Svensson Strålande jul

Magnus Carlsson Happy Holidays

Weeping Willows Christmas time has come

The choir of kings collage Carrol from kings (DVD)

Robert Goulet The complete Columbia Christmas recordings

Antoni Wit Warsaw phil. Orch & choir Dovrak Requiem

Tomas Lundin Julnostalgi

Sarah Dawn Finer Vinterland

Henrik Dorsin Gävle symfoniorkester Finns här några snälla barn?

Johan E. Skoglund

fredag 12 december 2014

Henrik Dorsins

Julskiva är fullkomligt lysande. Att höra en barnkör sjunga ordet alkoholpsykos gör jag med skräckblandad förtjusning. Dessa kupletter är galet bra. Skivan Finns här några snälla barn ihop med Gävle symfoniorkester är en blivande klassiker. Jag är ödmjukt överväldigad.

Johan E. Skoglund

måndag 8 december 2014

Läs min recension av Lisan Nilsson i dagens NSD!

Lisa Nilsson som en orörlig isstod

Lisa Nilsson och Norrbotten big bands konsert föregås av en bussresa mellan Boden och Luleå där skyltar uppmanar oss resenärer att ta på oss säkerhetsbältena. Är man lite kraftigare byggd kan bältet ibland kännas som en stram åtsittande rem. Denna rem känner man återigen ha fått på sig när Lisa börjar sjunga.

Det är stramt och åtsittande tråkigt när hon och bandet inte riktigt klickar som säkerhetsbältets spänne i sin hållare bör göra. Hon behöver verkligen inte skämmas för sig som sångare, sjunga kan hon gubevars men ändå är det något som fattas.

Vissa vokalister går undan en bit på scenen under solon. Inte Lisa, nej hon står där som en orörlig isstod lika stel som en pinne som hon gjort när hon sjunger.
Jämför med andra solister bandet haft som AngeliqueKidjo som dansat över hela scenen och skillnaden blir pinsamt uppenbar.

Nilsson besitter en varm och kraftfull röst helt utan skavanker. Förutom vid ett tillfälle då hon kommer in fel, för tidigt, finns här inget som skaver.
Allt är lika välpolerat glittrigt som den paljettbeströdda cocktailklänning Lisa bär under första set. Burt Bacharach, Michelle Legrand, brasilianskt och Donny Hathaway allt blir till en enda jämntjock röra.

Hennes egna låtar är pekoral. Det kan inte jazzkostymen ändra på. Textraden "Kunde vi supa ikapp genom rymden" från låten Full måne är obegripligt knäpp.
Bandet däremot skall ha all heder för hur de spelar. Dirigent Joakim Milder gör ingen besviken. Sällan har de låtit såhär tajta och solisterna är verkligen på topp. Synd bara att det är bandet som är behållningen och inte Lisa längst fram.

Johan E. Skoglund

Läs min recnsion av Malena Ernman & Mikael Samuelson i fredagens NSD!

Ernman bjuder på härlig julstämning

Malena Ernmans julkonsert I decembertid anno årgång 2014 är en rapp och pigg show i två välklingande akter. Visst, här finns några nummer som är rena gäspningar men på det stora hela så är det en härlig julstämning som bjuds av kvällens vana estradörer.

Och mycket av den nytändning som årets show innebär kan tillskrivas en enskild person, Mikael Samuelson. Med sin tordönslika tenorstämma fullkomligt äger han scenen oavsett vad han gör. Evert Taubes Knalle Juls vals med keps och gran i högsta hugg, En vintervisa av Carl Michael Bellman, Faster Ulla på besök från Sydeuropa eller Kapten Roffe i Sjömansjul på Hawaii. Det var länge sedan vi bjöds på en entertainer med en sådan bredd som Samuelsson.

Och för att inte tala om Nattens musik ur Fantomen på operan och Ninne Olssons fina svenska text till O helga Natt. Det är absolut och totalt vokal perfektion som man sällan får möjlighet att uppleva. Ens live. Och hans tolkning av Alf PröysensJulkvällsvisa är gripande i ordets rätta bemärkelse.
Det är också titelmelodin, skriven av Malena och hennes make Svante Thunberg med den fina textraden om att "Kanske mörkret bara är skuggorna av tidigare generationer som vakar över oss".
Flöjtisten Janne Bengtsson, gitarristen Mats Bergström och damerna i Svenska stråkensemblen är det charmerande kompet som genommusikaliskt genomgående gnistrar och glimmar likt de stjärnor som projiceras på den mörka väggen bakom dem. Utsnittet ur Antonio Vivaldis Vintern är fin, likaså Mats Nilssons Christmas love songmed Jan Bengtsons vackra flöjt i framkant.

Countingmiraclesoch Santa Lucia är två fina duetter mellan Malena och Mikael. Även om Ernman bjuder på alltifrån joddel, till wailande och scatsång är det ändå Samuelson som stjäl showen.

Johan E. Skoglund

måndag 1 december 2014

Glädjen i att kunna recensera

Som recensent kan man ibland få höra att man är för hård. men då skall vi komma ihåg att vi faktiskt bor i en demokrati där vi får tycka vad vi vill om musik. Och framföra vilken musik vi vill.

Sångaren i klippet nedan lär varken få positiva eller negativa recensioner av sina konserter framöver. Nej, istället för konserter har han dömts till fyra års fängelse i Kina för att ha sjungit om ett fritt Tibet. Den yttradfrihet vi tar för självklar får aldrig vara sådan.



Johan E. Skoglund



Läs min recension av Luleå kammarkör i dagens NSD!

Änglalikt i domen

Det finns definitivt sämre sätt att fira första advent på än i sällskap med Luleå Kammarkör i stadens vackra, varma och välkomnande domkyrka där julstämningen är på topp från första till sista tonen.
En julstämning som är sådär opretentiöst mysig. Så långt bort ifrån bränd knäck, stress, krav och överdådiga julbord och julklappar. Nej, detta är en sådan där härlig känsla som borrar sig in i själen, ända in i maggropens innersta skrymslen och vrår. Något man vill skall stanna kvar ända fram till påska.
Kvällens två gäster domkyrkoorganist Markus Wargh och sopransaxofonisten Carl-Henrik Fernandi får flera tillfällen att visa upp sig. Deras duo-version av Lasciachiopiangaur G F Händels opera Rinaldo lyckas gjuta nytt liv i denna slitstarka sopranariaklassiker. Likaså i en lång Choral i E-dur signerad C frank och i W A Mozarts oerhört vackra Alleluja.
De ger även en extra dimension åt kören när alla möts uppe på orgelläktaren i A Paulsons läckra sättning av Bered en väg och R Martinsons Öppna en väg. Den senare med Åsa Bäcklin som finfin solist.
Åsa är även skönsjungande solist ihop med Eva Nyström i S-E Frisks Away in a Manger. Det är med kören acapella framför altaret som det riktigt tänder till. De fyra julmotetterna av F Poulenc är fransk körromantik när den är som allra, allra vackrast. Så också de eviga När det lider mot jul samt Stilla natt. Större än så här kan knappast en musikupplevelse bli.
Den mänskliga rösten fyller upp det inbjudande kyrkorummet med all sin inneboende urkraft. Alltså både urkraften i rummet och rösterna.
Monika Wasberg visar än en gång vilken toppenkördirigent hon är. De två moderna engelska julcarolsen signerade B Chilcott med Markus Wargh vid pianot utgör en passande kontrast till de mer traditionella sångerna.
Det vore tjänstefel att inte avsluta en konsert som denna med O Olsons Advent, uppbackad av Markus Wargh vid den lilla orgeln, framme i kyrkan. Så bra att man då vågar begå ett brott i form av ett extranummer. Gloria in ExcelsisDeo, med orgel och saxofon ännu en gång på läktaren. Två vitt skilda nummer som ändå utgör en perfekt avslutning på denna änglalika adventskonsert.