Det finns definitivt sämre sätt att fira första advent på än i sällskap med Luleå Kammarkör i stadens vackra, varma och välkomnande domkyrka där julstämningen är på topp från första till sista tonen.
En julstämning som är sådär opretentiöst mysig. Så långt bort ifrån bränd knäck, stress, krav och överdådiga julbord och julklappar. Nej, detta är en sådan där härlig känsla som borrar sig in i själen, ända in i maggropens innersta skrymslen och vrår. Något man vill skall stanna kvar ända fram till påska.
Kvällens två gäster domkyrkoorganist Markus Wargh och sopransaxofonisten Carl-Henrik Fernandi får flera tillfällen att visa upp sig. Deras duo-version av Lasciachiopiangaur G F Händels opera Rinaldo lyckas gjuta nytt liv i denna slitstarka sopranariaklassiker. Likaså i en lång Choral i E-dur signerad C frank och i W A Mozarts oerhört vackra Alleluja.
De ger även en extra dimension åt kören när alla möts uppe på orgelläktaren i A Paulsons läckra sättning av Bered en väg och R Martinsons Öppna en väg. Den senare med Åsa Bäcklin som finfin solist.
Åsa är även skönsjungande solist ihop med Eva Nyström i S-E Frisks Away in a Manger. Det är med kören acapella framför altaret som det riktigt tänder till. De fyra julmotetterna av F Poulenc är fransk körromantik när den är som allra, allra vackrast. Så också de eviga När det lider mot jul samt Stilla natt. Större än så här kan knappast en musikupplevelse bli.
Den mänskliga rösten fyller upp det inbjudande kyrkorummet med all sin inneboende urkraft. Alltså både urkraften i rummet och rösterna.
Monika Wasberg visar än en gång vilken toppenkördirigent hon är. De två moderna engelska julcarolsen signerade B Chilcott med Markus Wargh vid pianot utgör en passande kontrast till de mer traditionella sångerna.
Det vore tjänstefel att inte avsluta en konsert som denna med O Olsons Advent, uppbackad av Markus Wargh vid den lilla orgeln, framme i kyrkan. Så bra att man då vågar begå ett brott i form av ett extranummer. Gloria in ExcelsisDeo, med orgel och saxofon ännu en gång på läktaren. Två vitt skilda nummer som ändå utgör en perfekt avslutning på denna änglalika adventskonsert.
En julstämning som är sådär opretentiöst mysig. Så långt bort ifrån bränd knäck, stress, krav och överdådiga julbord och julklappar. Nej, detta är en sådan där härlig känsla som borrar sig in i själen, ända in i maggropens innersta skrymslen och vrår. Något man vill skall stanna kvar ända fram till påska.
Kvällens två gäster domkyrkoorganist Markus Wargh och sopransaxofonisten Carl-Henrik Fernandi får flera tillfällen att visa upp sig. Deras duo-version av Lasciachiopiangaur G F Händels opera Rinaldo lyckas gjuta nytt liv i denna slitstarka sopranariaklassiker. Likaså i en lång Choral i E-dur signerad C frank och i W A Mozarts oerhört vackra Alleluja.
De ger även en extra dimension åt kören när alla möts uppe på orgelläktaren i A Paulsons läckra sättning av Bered en väg och R Martinsons Öppna en väg. Den senare med Åsa Bäcklin som finfin solist.
Åsa är även skönsjungande solist ihop med Eva Nyström i S-E Frisks Away in a Manger. Det är med kören acapella framför altaret som det riktigt tänder till. De fyra julmotetterna av F Poulenc är fransk körromantik när den är som allra, allra vackrast. Så också de eviga När det lider mot jul samt Stilla natt. Större än så här kan knappast en musikupplevelse bli.
Den mänskliga rösten fyller upp det inbjudande kyrkorummet med all sin inneboende urkraft. Alltså både urkraften i rummet och rösterna.
Monika Wasberg visar än en gång vilken toppenkördirigent hon är. De två moderna engelska julcarolsen signerade B Chilcott med Markus Wargh vid pianot utgör en passande kontrast till de mer traditionella sångerna.
Det vore tjänstefel att inte avsluta en konsert som denna med O Olsons Advent, uppbackad av Markus Wargh vid den lilla orgeln, framme i kyrkan. Så bra att man då vågar begå ett brott i form av ett extranummer. Gloria in ExcelsisDeo, med orgel och saxofon ännu en gång på läktaren. Två vitt skilda nummer som ändå utgör en perfekt avslutning på denna änglalika adventskonsert.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar