tisdag 15 november 2011

Recension av tre nya countryskivor

Tre amerikanska countryartister har kommit med varsin ny skiva som alla finns i limiterade deluxe-utgåvor. Därför samsa de tre i en recension.

Martina McBride har bytt skivbolag, varit medproducent och bidrag till flera av låtarna på hennes nya skiva eleven. Som vanligt när det gäller Martina är låtarna mer country än pop. En cover på en Train-låt ihop med bandets sångare skvallrar om i vilka marker vi rör oss. Detta är riktigt vassa låtar som sitter som en mutter i ett skruvstäd rakt av. Detta är varken nyskapande eller världsomvändande men likafullt omöjligt att värja sig ifrån. Omedelbara countrypoplåtar i slick produktion är aldrig fel.

Extra kul att Martina skriver personligt om sitt förhållande till varje låt i texthäftet.

Deluxe-utgåvan går bara att få tag på via kedjan Target i USA. Jag budade hem mitt ex hos Tradera. Den bjuder på fyra bonusspår i samma anda som resten av skivan, två musikvideos samt en bakomkulisserna-film från den ena videoinspelningen. Inte oumbärligt på något vis.

Efter några års tystnad efter den monumentala 4-cd-boxen med 43 helt nya låtar är Vince Gill tillbaka med nya skivan Guitarslinger. Långa välskrivna låtar där Vill varit inblandad i skrivandet av alla. Han spelar som vanligt gitarr som en gud och sjunger lika vackert. Låtarna är dock inte särskilt oumbärliga och ett lite mera eget uttryck hade man kunnat önska sig. Deluxe-utgåvan, som bjuder på fyra extra spår är lika lätt att få tag på som den normala så den som ändå skall köpa skivan kan gott lägga några extra kronor på att få den.
En helt okej skiva men inte mer.

Samma känsla får jag när Toby Keiths nya skiva Made in America stoppas in i cd-spelaren. Han har skrivit ett antal lättlyssnade låtar där bristen på humor och substans dock är total. Det är inte dåligt, bara tråkigt. De fyra live-covers som är bonus på den utökade utgåvan är dock helt okej.

Betyg till all tre; JJJ