onsdag 8 maj 2013

Läs min recension av Musikgymnasiets vårkonsert i dages NSD

God återväxt i den norrbottniska musikmyllan!

Vårkonsert med musikgymnasiet Boden

Björksalen

Tisdag kväll

Låt oss inleda denna recension med en kort varudeklaration. Alla medverkande elever från de tre årskurserna på Björknäsgymnasiets estetiska program bjöd på toppenfina insatser under tisdagens vårkonsert i den praktiskt taget fullsatta Björksalen. De förtjänar alla att omnämnas med namn men då detta av utrymmesskäl inte är möjligt så blir det tyvärr inga namn alls. Ingen nämnd och ingen glömd således.

Det bjöds på en lika härlig som salig blandning när eleverna visade upp sina musikaliska färdigheter.  Dessa blivande talanger under utbildning fick verkligen visa upp sin fulla bredd då det spelades och sjöngs i många olika konstellationer. Läraren Hasse Östlund var kittet som höll samman de olika delarna och hade lyckats få ihop en välbalanserad show som inte spretade alltför mycket. Något konserter av den här typen ibland tenderar att göra.

När hela kören tar ifrån tårna och levererar Sommarpsalm är det gåshudsvarning. Och den akustiska tolkningen av First Aid kits Emylou är en fin Pärla. King of Spain, av The tallest man on earth är äkta trubadurrock med eget akustiskt gitarrkomp och karaktäristiskt trubadurdarr på rösten.

Från den klassiska världen bjuds vi på sats II ur Concertino för trombon av Lars-Erik Larsson. Ett Preludium av Johan Sebastian Bach för soloviolin, en Fuga av honom för gitarr och en Trumpetkonsert av Alexander Arutjunjan. Alla i framföranden som är som bomull för örat. Likaså är Che farò senza ur Christoph Willibald Glucks opera Orfeus och Euridice. En Duett ur Wolfgang Amadeus Mozarts Figaros bröllop. Ur musikalernas värld hämtas njutbara Du måste finnas ur Kristna från Duvemåla av Björn och Benny Old man river ur Jerone Kerns Teaterbåten och I don’t konw how to love him ur Andrew Lloyd.-weber och Tim Rices Jesus Christ Superstar.

Det är alltid lika kul att se att återväxten i den norrbottniska musikmyllan är god.