Det finns tillfällen i livet som känns fullkomliga. Där allt är perfekt och man inte kan önska
något mer. Den känslan infann sig under
söndagens konsert i Luleå Domkyrka. Kammarkören vid Musikhögskolan i Piteås
hemkomstkonsert efter en veckas turné i Central/Mellan- och Östeuropa är en
triumfartad återkomst från första till sista tonen.
Erik Westberg lyckas som alltid få sina studenter att ge sitt
allra yttersta. Programmet är variationsrikt både vad gäller tonsättare,
sångstilar och tidsepoker. Inledande traditionella Trilo i Ale Möller
arrangemang blir till en perfekt ouvertyr till vad som komma skall. Sedan följer
ett utsnitt på åtta underbara sånger ur Johannes Brahms Liebeslieder und Neue
Liebeslieder. Här backas kören utsökt upp av Gabriel Kopparmark och Sara Ek som
spelar fyrhändigt piano så det står härliga till.
Per Brudsten dirigerar en vacker Richte mich, Gott av Felix
Mendehlsohn. Prov på extraordinär
stämsång av olika slag blir det i Jan Sandströms Surge aquilo och Vuojnha
Biegga, Karin Rehnqvists I himmelen, Franz Biebls Ave Maria och Gunnar Erikssons
läckra arrangemang på Kristallen den fina. Även så i Thomas Jennefelts Warning
to the rich med text ur Jakobs brev i Bibeln är som om något tonsatt de nu
läckta Panamadokumenten. Här gör Daniel
Åberg en strålande solistinsats.
Det gör också Gabriel Kopparmark när han framför Sergei
Rachmaninoffs crescendobyggande Preludium i Dess-dur Op. 32 No. 13. Avslutande vårnatt av Wilhelm
Stenhammar bjuder på Gabriel Kopparmarks pianospel och kören i skön förening.
Här, precis som under hela konserten lyckas kören å det kraftfullaste fylla hela
domkyrkan med sina klara, rena starka stämmor.
När så som så många gånger tidigare konserten avslutas med
det perfekta extranumret, En vänlig grönsaks rika dräkt där publiken får vara
med i tredje versen så vandrar man sedan tillsammans med kören ut i våren,
Vilken vårstart!
Johan E. Skoglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar