tisdag 23 januari 2018

Läs min recension av Thorell/Sköld i dagens NSD!

Toppenkväll fylld av mästerlig musikhistoria
I det välbalanserade programmet ”Mellan Venus och mars” bjuder saxofonisten Johannes Thorell och pianisten Magnus Sköld in publiken till en resa genom kvinnliga kompositörers verk från 1850-talet till idag.
Inleder gör Clara Schumans 3 romanser op. 22 från 1853. Det är vacker romantik av bästa sort som duon själva transkriberat från violin och piano till sopransaxofon. Sedan följer Charlotte Brays Circling point från 2014. Där möter vi inspiration i form av Tomas Tranströmers dikt Ostinato. Kontrastrikt och dovt minimalistiskt. Sedan blir det altsaxofonför hela slanten.
Paule Maurice skrev sin ”Tableaux de Provence” 1948 – 1955. Musiken beskriver i fem frejdigt folkliga satser målande tonsättarens egna franska hemtrakter. Avslutande Humlan är charmerande.
Till kvällens stora njutbarhet hör att aftonens skickliga musiker är lika dito berättare. De redogör fint för kvällens olika verk och kompositörer och sätter in dem i ett välbehövligt pedagogiskt sammanhang.
Efter paus bjuds på Leilei Tians Let us create man från 2013. Här har skapelseberättelsen fått stå som inspirationskälla. Båda musikerna visar här upp de olika tekniker man nyss demonstrerat.
Avslutar kvällen gör Fernande Decrucks Sonate från 1943. Fyra pigga satser blir till en finfin final på en toppenkväll. De båda musikerna är urskickliga och bemästrar sina instrument till fullo. Extranumret är ett ljuvligt Nocturne av Lili Boulanger. Då blir det till en kväll fylld av mästerlig musikhistoria.
Johan E. Skoglund
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar