I
det välbalanserade programmet ”Mellan Venus och mars” bjuder saxofonisten
Johannes Thorell och pianisten Magnus Sköld in publiken till en resa genom
kvinnliga kompositörers verk från 1850-talet till idag.
Inleder
gör Clara Schumans 3 romanser op. 22 från 1853. Det är vacker romantik av bästa
sort som duon själva transkriberat från violin och piano till sopransaxofon.
Sedan följer Charlotte Brays Circling point från 2014. Där möter vi inspiration
i form av Tomas Tranströmers dikt Ostinato. Kontrastrikt och dovt
minimalistiskt. Sedan blir det altsaxofonför hela slanten.
Paule
Maurice skrev sin ”Tableaux de Provence” 1948 – 1955. Musiken beskriver i fem
frejdigt folkliga satser målande tonsättarens egna franska hemtrakter.
Avslutande Humlan är charmerande.
Till
kvällens stora njutbarhet hör att aftonens skickliga musiker är lika dito
berättare. De redogör fint för kvällens olika verk och kompositörer och sätter
in dem i ett välbehövligt pedagogiskt sammanhang.
Efter
paus bjuds på Leilei Tians Let us create man från 2013. Här har
skapelseberättelsen fått stå som inspirationskälla. Båda musikerna visar här
upp de olika tekniker man nyss demonstrerat.
Avslutar
kvällen gör Fernande Decrucks Sonate från 1943. Fyra pigga satser blir till en
finfin final på en toppenkväll. De båda musikerna är urskickliga och bemästrar
sina instrument till fullo. Extranumret är ett ljuvligt Nocturne av Lili
Boulanger. Då blir det till en kväll fylld av mästerlig musikhistoria.
Johan
E. Skoglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar