torsdag 15 februari 2018

Läs min recension av New Tide Orquesta i dagens NSD!

Flow från första till sista sekunden

New Tide Orquesta
Ebeneser
Tisdag kväll

Att redan den 14 februari utse något till årets konsertupplevelse kan synas som ett väldigt vågspel. Men det skall till mycket musikaliskt för att klå detta fantastiskt fulländade flow. Sällan har order flow varit mer passande. Det är flow från första till sista sekunden.
New Tide Orquesta har släppt åtta album och i år kanperat ihop i20 år vilket verkligen hörs. Det är ett tajt och sammansvetsat gäng som på onsdagskvällen stannar till på Ebeneser. Per Störby Jutbring skriver lika fräcka kompositioner som han hanterar sin bandoneon. Livet Nord, likaså med sin femsträngade quitonon, en violin med ovanlig stämning, Johanna Dahl på cello, Josef Kallerdahl på kontrabas och Thomas Gustawsson på piano.

Kvällens repertoar skapar bilder rakt igenom. Oavsett om Per säger titlarna på verken eller inte så får man en egen film i huvudet. Att stycket The red circle använts både i spelfilmen Min Lilla syster och dokumentären Kim – den skalliga primadonnan, om Kim Anderzon är föga förvånande. Här bjuds på både det sprött meditativa och det expressivt högoktaniga. Allt lika utsökt excellent exekuterat.
Njutbara solon är det från alla inblandade men lika mycket imponerar ensemblespelet. Musiken ät från då och nu. Det senaste från en amerikansk dansföreställning som hade premiär i New Orleans i november.

Bandet skall till Wilmington senare i vår och spela och uppmanar oss i publiken att följa med. För de av oss som inte har den möjligheten duger dessa 70 intensiva musikaliska minuter utan paus mer än väl. Efter ett välförtjänt oerhört vackert extranummer lämnas Ebeneser med huvudet fullt med egensinniga uttryck från New Tide Orquestas lika egensinniga tappning av  tango nuevo.