måndag 15 oktober 2018

Recension Anne Mette Iversen & Norrbotten Big Band Everything in Between

Varning; Beroendeframkallande storbandsjazz!

Everything in between

Anne Mette Iversen & Norrbotten Big Band

(Prophone)

Den musik danska jazzbasisten Anne Mette Iversen skrev under 2016, sitt år som composer in residence hos Norrboten Big Band, är äntligen släppt på skiva. Och för oss som hade förmånen att lyssna till Iversens jazzversion av De fyra årstiderna live för två år sedan är det verkligen äntligen. Så som vi har väntat och längtat att få kunna spela den spektakulära jazzsviten Everything In between om och om och om och om igen. Detta är tidlös jazzmusik som både är lättillgänglig och komplex på samma gång. Här behövs ingen förförståelse. Det går bra att bara lyssna. Musiken är hämtad från tre live-framträdanden, från uruppförandet i Kulturens hus i Luleå och två framträdanden i Danmark förra sommaren. Allt drivet dirigerat, och producerat av Iversen själv. En extra eloge åt ljudtekniker Mats Lundstedt som snyggt ser till att live-känslan på bästa sätt även förmedlas i inspelningen.

Norrbotten Big Band har sällan låtit bättre. Både det euforiska ensemblespelet och de sylvassa solisterna musicerar på allra högsta toppnivå. Synd bara att det i övrigt fina omslaget saknar uppgifter om vilka solisterna är.  Men annars är detta en urläckert formgiven dubbel-cd med svinsnygga foton och design signerad Marie Lundgren. Och Anne Mettes egna tankar om de tio kompositionerna gör den läckra lyssningsupplevelsen om möjligt än mer intressant. Detta är en given julklapp till alla jazzälskare. Som dock kommer med en varning. Detta är beroendeframkallande storbandsjazz. Har du en gång börjat spela den är risken stor att du vill höra den om och om och om och om igen.