Läs min recension av Göran Strandberg & Norrbotten Big Band i dagens NSD!

Klockren jazzkväll!

Going North
Norrbotten Big Band och Göran Strandberg
Kulturens hus, stora salen
Lördag 17 november 2018

2019 fyller pianisten, kompositören, arrangören och bandledaren Göran Strandberg 70 år. I år är det 40 år sedan han fick Jan Johansson-stipendiet och började undervisa på Musikhögskolan i Stockholm. Så det är en jubilar på flera vis som Norrbotten Big Band bjudit in till att vara 2018 års composer in residence. Flera skivor där Stockholm Jazz Orchestra spelat in hans storbandsjazzkompositioner har verkligen gjort förväntningarna inför kvällens konsert skyhöga.

Och de infrias verkligen. Sun är en powerballad om man nu kan tala om sådana inom jazzen. Cycles där fyra toner upprepas om och om igen är mycket fascinerande. Både Jan Johansson, Per Henrik Wallin och Claude Debussy inspirerar till fin musik. Arrangemanget på Thelonius Monks Off Minor imponerar. Likaså extranumret ABC som bygger på standardlåten All the things you are. Görans musik som han specialskrivit för bandet är genomarbetad och välskriven. Han leder bandet med den äran. Och namn som slagruta och Utan tvekan är utan tvekan passande till sin respektive stycken.

Bandets många duktiga solister får talrika tillfällen att visa upp sig. Robert Nordmark, Mats Garberg och Håkan Broström på saxofoner, Janne Thelin på basklarinett, Mats Äleklint, Arvid Ingberg och Michal Tomaszczyk på trombon, Danne Johansson och Jacek Onuszkiewicz på trumpet/flygelhorn Petter Olofsson på bas, Sebastian Ågren bakom trummorna och Adam Forkelid vid flygeln - alla bjuder de på solon som dröjer sig kvar. Att kvällens huvudperson är pianist märks tydligt i det faktum att flygeln ofta har en central roll.

Kvällens enda minus är att tre stycken i programmets låtlista inte spelas. Fast de kanske kommer med på den skiva som spelas in i samband med konserten. I övrigt innehåller programbladet en mycket läsvärd text om Göran Strandbergs skapandeprocess. Som lett fram till en urläcker tidlöst klockren jazzkväll.