fredag 18 januari 2019

Läs min recension av Ernst Brunner i dagens NSD!

Ett mästerverk om den svenska musikens fader

Likt ett skeleton Johan Helmich Roman - hans liv
Ernst Brunner
(Albert Bonniers förlag)

Det är lika bra att slå fast det med en gång.  Ernst Brunners biografi är ett mästerverk på alla sätt och vis. 641 sidor fullmatade med svensk musikhistoria, svensk kulturhistoria och svensk historia såsom den utspelar sig från 1600-talet slut till mitten av 1700-talet. Han tecknar en bred fresk där den svenske musikens fader får vara fonden till en berättelse sprängfylld av intressanta fakta på varje sida.
Brunners språk är i en klass för sig. En enda lång mening kan uppta en halv sida. Andra är korthugget snärtiga. Han använder sig av många ord som sällan är förekommande.  Vissa förklaras men inte alla. Många citat är på franska och italienska men de översätts till svenska.
Det finns inga bevarade porträtt av tonsättaren. Mycket om perioder av hans liv är inte känt. Ernst Brunner har gjort ett riktigt storverk när han dammsugit arkiven på material som har med Roman och tiden att göra. Roman reste både till London och till Rom, vilka båda städer i boken får en bred belysning hur de såg ut och var beskaffade under 1700-talets första del. Mycket handlar också om musikens och tonsättarkonstens utveckling under dessa år där namn som Händel flitigt förekommer.
 Även om det svenska hovlivet och de politiska intrigerna under Karl XII, Ulrika Eleonora, Fredrik I och Adolf Fredrik berättar Brunner rikligt, initierat och aptitretande. Om adelsmän, mätresser, hattar och mösspasrtister, ränksmideri, konspirationer, avrättningar vid schavotten, relationen till Ryssland och svält och fattigdom. Den problematik med fattiga som tigger och tiggeriförbud, tillstånd för att tigga och fattighus/härbärgen och privata välgörenhetsdonationer som belyses i boken känns kusligt aktuella ännu idag 300 år senare.
Boken är ibland detaljerad in till nörderiets gräns men det är det som gör den så intressant.  Den är fint formgiven med kartor med viktiga platser markerade i Stockholm och Rom på bokens bak- och framsidespärm. Det hela avslutas med en förteckning över Romans alla kända verk.  Fotografier av notparitur bidrar också till det underbara utförandet.
Detta är ingen lättläst kunskapsmassa men den som tar sig tid blir riktigt belönad. Det lär Ernst Brunner också bli när litterära priser och utmärkelser skall delas ut får vi hoppas. Det förtjänar han så väl.
Detta är nummer fem i en serie om sex historiska biografier. Tidigare har författaren skildrat, Karl XII, Swedenborg, Bellman och Anckarströms liv. 2020 kommer Marmormolnet om bildhuggaren Tobias Sergel. Den ser vi fram emot.