måndag 27 maj 2019

Läs min recension av Joyful Comapny of Singers i dagens NSD!

Körkonsert med musik utan gränser

Joyful company of singers, Peter Broadbent dir.

Luleå Domkyrka

Lördag 25 maj

1998 gjorde Mikael Wiehe och Tomas Di Leva låten Vad bryr sej kärleken om gränser. Byt ut ordet gränser mot musik och du har en alldeles perfekt sammanfattning av den konsert som London-kören Joyful Company of Singers under Peter Broadbents eminenta ledning bjöd på.

I tider av Brexit och EU-val där öppna och stängda gränser flitigt diskuteras är det befriande att under en upplyftande timme lyssna på en brittisk kör som i Sverige sjunger på bland annat svenska, engelska, tyska, norska och latin. Allt med en fläckfri fonetik. Stämsången sitter som en smäck. Att kören förra året kunde fira sitt trettioårsjubileum hörs tydligt. Detta är en skara väl insjungna röster som bjuder på körsång i världsklass. Att kända klassiska skivmärken som Naxos och Chandos gett ut album med kören förvånar föga. Det här är acapellasång när den är som absolut vackrast och bäst.

Nutida körlyrik blandas förtjänstfullt med klassiker från bland andra Henry Purcell, Felix Mendelsohn, Edvard Grieg och Sergei Rachmaninov. Kvällens absoluta höjdpunkt är Jaako Mäntyjätvis Canticum calamatis maritimae till åminnelse av Estonia-katastrofens offer. Här inleder sopranen Sarah Maria Intrieri med en känslofylld klagosång i folkton och tenoren Richard Milnes läser finska latinradions nyhetskommuniké. Oerhört gripande. Likaså är Communio Lux Aetena ur Malcolm Wiliamsons Requiem, vilket kören framförde på tomsättarens begravning 2003.

Detta var körens första av förhoppningsvis många Norrbottensbesök för det glädjefulla sångarsällskapet. Sällan har en ensemble haft ett mer passande namn.