Läs min recension av Elisabeth Melander i måndagens NSD!

Både suveränt och själfullt

Elisabeth Melander Touch my soul
Martin Berggren, flygel, och Mattias Sandlund, cello
Nederluleå Kyrka
Lördagen den 29 juni

Att det är en rutinerad trio som den kommande veckan besöker kyrkor runt om i Norrbotten råder det knappast några tvivel kring. Så fort Elisabeth Melander börjar sjunga och Martin Berggren spela på flygeln och Mattias Sandlund på sin cello hör man att detta är människor med eoner av erfarenhet med det som de sysslar med.

Kvällens själfulla program passar Elisabeth Melanders rejäla röst perfekt. Kyrkorummet likaså. De mikrofoner som används känns obsoleta. De amerikanska låtarna från artister som Randy Crawford, CeCe Winans, Brenda Russell och Linda Eder gör trion sådan rättvisa att originalartisterna får passa sig noga. Och Randy Newmans ”You’ve got a friend in me” från filmen ”Toy story” blir till ett riktigt halleluja-ögonblick där publiken fås att medverka på bästa sätt.

Martin Berggren och Mattias Sandlund bjuder på två fina instrumentala stycken. Och Berggren själv på ett jazzigt medley av Beatles-klassikerna ”Here comes the sun” och ”Yesterday” på ett piggt sätt med mycket improvisation och känsla.

Vissa konserter i kyrkans regi har ibland innehållit en liten andakt från någon i församlingen. Så inte denna. I stället så blir musiken, de personligt valda sångtexterna och Elisabeths insiktsfulla och livsbejakande mellansnack till en enda lång predikan.

Om man vill ta till sig budskapet eller inte är som i alla predikosammanhang upp till åhörarna att avgöra. Men mången gudstjänst skulle nog tjäna på att presentera sitt innehåll så här tilltalande. Vad de tänkte som invigde Nederluleå kyrka just denna persmäss år 1492 kan vi aldrig veta. Men de hade nog glatts åt att kyrkan 627 år senare är full av liv och folk.

Den som har möjlighet att besöka någon av trions kommande Norrbottenskonserter men väljer att avstå gör det på egen risk. Elisabeth Melander är varken son eller förlorad. Vi bodensare har bara lånat ut henne till Malmö sedan flera år tillbaka. Med en sådan här återkomst släpper vi tveksamt tillbaka henne söderut. Borde vi inte likt biblioteken inför en max lånetid på sådana här suveräna sångerskor?