LTU:s 50-årsjubileumskonsert inleds med ett digitalt verk för orgel och klarinett framfört på fyra olika platser samtidigt.
MUSIK
Jubileumskonsert
Luleå Tekniska universitet 50 år
Kulturens hus, stora salen
Torsdag 11 november kl 19
Ett dovt verk som påminner om mörka gränder och orosmoln. Kanske pandemin tonsatt. Mer intressant som ett tekniskt lyckat experiment än som unik komposition.
Kvällens specialihopsatta symfoniorkester bjuder sedan på en klassisk ouvertyr när den är som bäst. Ludvig van Beethoven visste precis som maestro Petter Sundkvist och hans musiker hur en musikalisk slipsten skall dras. Egmont är kraftigt schvungfull.
Andrea Tarrodis tonsättning av Sylvia Plaths "Poppies in october" är vackert framförd av Erik Westbergs vokalensemble och Kim Hallgren på viola. Det enda som saknas till kvällens fyra vokala verk är texter i programbladet.
Jan Sandströms kör-version av Johan Märaks jojk "Vuojhna biegga" visar hur man kan ta det personliga i en jojk och göra den pluralistisk med både vokalensemble och kammarkör ihop. Fredrik Högbergs "Why do you dance" är ett spännande verk för viola, vokalensemble och videokoreografi.
Avslutande beställningsverket "Barn av paradis" där Jan Sandström tonsatt Linnea Axelsson blir till en modern variant på "Förklädd gud". Robert Eks klarinett och Katarina Giotas sopranstämma ihop med orkester och körer bjuder på ett framförande som sent skall glömmas. En ny modern klassiker är sannerligen född. Ett extra plus för att kvällens trevliga beledsagare Carina Henriksson läser texten innan.
Efter konserten ses i vimlet en man som en gång frågade "Vad f--n får jag för pengarna?" Han såg inte ut att vara missnöjd med vad han fått ikväll.
Det var det nog ingen i publiken som var.
Johanssons för jazztraditionen vidare
Att äpplet inte faller långt från trädet bevisar bröderna Johansson.
MUSIK
Bröderna Johansson spelar jazz på svenska
Kulturens hus, lilla salen
Fredag 12 november kl 19.30
Anders på kontrabas och Jens på piano förvaltar på bästa sätt arvet efter fadern Jan. En mer älskad svensk jazzskiva än Jans och Georg Riedels "Jazz på svenska" är svårfunnen. Det har till och med gjorts en radiodokumentär om hur dessa 33 minuter och 46 sekunder från 1964 påverkat folk och gör det än idag.
De har båda en finkänslighet i sitt spel som även återfinns hos originalet. Det hörs verkligen i pianospelet och basdito att detta är musik de har haft med sig blodet sedan unga år. Anders är kvällens utmärkta ciceron och får verkligen med sin humor publiken med på noterna. Här bjuds på gamla klassiker som "Ack Värmeland du sköna", "Emigrantvisa", "Berg-Kirstis polska" – signaturmelodin till "Hem till byn" och naturligtvis "Visa från Utanmyra". Många låtar kommer från Dalarna men även utflykter till Jämtland, Medelpad och Ryssland hinns med bland kvällens folkmusikjazzpärlor.
På några låtar tar Anders fram stråken vilket bidrar till en välbehövlig variation. Inför extranumret erkänner Anders villigt att detta är rätt så sövande musik men att publiken av applåderna att döma inte somnat.
Det hade han inte behövt vara orolig för. Detta är förvisso vilsamt och lättlyssnat utan några större åthävor. Men absolut inte sövande muzak.
När det bjuds på sådan här jazz av yppersta klass vill man vara klarvaken och njuta av varenda minut. Två lika spelskickliga som spelhungriga musiker, en flygel och en basfiol, är allt som krävs för en förtrollad afton.
Johan E. Skoglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar