måndag 28 februari 2022

Läs min recension av Ett norrländskt requiem i Dagens NSD!

Mäktigt förtätat rekviem påminner om krigets fasor


MUSIK

Ett norrländskt requiem

Studio Acusticum stora salen

Söndag 27 februari 2022

Bengt Pohjanens text på svenska och latinet ihop med Fredrik Sixtens musik blir till en mäktig helhet. Erik Westberg leder sin Vokalensemble och solisterna på bästa sätt. Kören ihop med organisten Lars Nilsson bjuder på en urstark synergi.

Kvällens solister, sopranen Carina Henriksson och basen Ola Eliasson, agerar skickligt framför kören med rekvisita. Olas slitna resväska är drabbande. Hans sång om evigheternas evighet är tänkvärda ord i en allt snabbare föränderlig värld.

Regissör Catarina Gnosspelius har gjort en intressant scenografi där körsångarna har tagit av sig skorna och ställt dem bredvid sig. Den dova ljussättningen bidrar till kvällens förtätade stämning. Bengt Pohjanens läsning av sin egen nyöversättning på meänkieli ger rekviet en ytterligare dimension.

Carina Henrikssons soloparti i "Pie Jesu" är oerhört berörande. Dansaren Linn Lindströms känslofyllda kroppsrörelser bidrar till att göra detta till ett allkonstverk. Alla inblandade ger verkligen sitt yttersta och det märks tydligt hur varmt detta ligger dem om hjärtat. De har lyckats skapa en kraftfull iscensättning av rekviet som inte tar fokus från textens inneboende kraft och styrka.

Det kan tyckas som ett sätt att plocka billiga recensentpoäng att koppla kvällens framförande till det som nu sker i Ukraina. Men det går inte att värja sig mot bilderna från krigets fasor som visats de senaste dagarna när man lyssnar och tittar på denna dödsmässa. Det hela blir med tanke på världsläget en skrämmande och kuslig samhällskommentar om än ytterst välbehövlig. Det är på riktigt nu.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar