måndag 16 maj 2022

Läs min recension av Norrbotten NEO i dagens NSD!

Nya tongångar för den nyfikne

NEW SWEDEN -22

Norrbotten NEO

Dirigent: Henrik Schaefer

Solist: Alexandra Büchel, sopran

Kulturens hus, stora salen söndag

När Norrbotten NEO bjuder in till ännu en av sina återkommande New Sweden konserter står fem uruppföranden på programmet. Fyra av dessa är beställningsverk av ensemblen. Fyra av tonsättarna är på plats. Här kan man som publik inte förbereda sig utan man får gå dit med ett öppet sinne och bara ta in musiken. Vilket känns när man lyssnar.

Sixten Nordström berättade att han som nyanställd lärare gav sig sina elever i en klass i uppgift att lyssna igenom Stravinskiljs Våroffer 20 gånger på LP-skiva innan de diskuterade verket i skolan. Samma sak borde gälla när Norrbotten NEO uruppför ny musik. Detta är den typ av verk som behöver lyssnas på repeat för att man fullt skall kunna förstå den.

Inledande stycket för vibrafon och elektronik är inte musik. Daniel Saur levererar ett monotont maskinliknande mekaniskt missljud som skaver.

Mycket märkligt och mäktigt.

Tyske dirigenten Henrik Schaefer leder de sju skickliga musikerna med full fart framåt. Sopranen Alexandra Büchel är skönsjungande solist .

Ett stort minus är att texterna till kvällens två vokala verk inte finns med i programbladet. Solisten sjunger i ett så högt röstläge att det är omöjligt att höra vad hon framför. Då båda tonsättarna pratar om hur viktigt texten varit i verkens tillblivelse får man som publik tyvärr bara en halv upplevelse. Synd på annars fläckfria framföranden.

Den fåhövdade publiken, jag räknar till under 10 betalande åskådare, förutom tonsättare och folk från Norrbottensmusiken visar hur i framkant NEO ligger. Detta är ny musik när den är som nyast och vassast.

Verkligen inte något för alla. Men för den musikaliskt nyfikne bjöds här på nya tongångar.


Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar