fredag 30 september 2022

Läs min recension av Piteå Kammaropera dagens NSD!

 Berörande scenupplevelse på hög konstnärlig nivå

OPERA

The corridor

Piteå kammaropera

Christinasalen, Piteå

torsdag 29 september klockan 19

Det är dansen som är den sammanhållande länken när Piteå Kammar opera bjuder på två verk av den nyligen bortgångne tonsättaren Sir Harrison Birtwistle.

Före paus spelar Mårten Landström på flygel och Daniel Saur på slagverk "The axe manual". Inspirerande intensivt som får tankarna att vandra. Dansarna Luisa Denward som Eurydike och Felix Skalberg som Orfeus bidrar till detta i gestaltningen av de älskande fram tills de stiger upp ur dödsriket.

Operan "The corridor" följer dem när de stiger upp ur dödsriket. Dansarna får här sällskap av sopranen Emma Johansson i rollen som Eurydike och en talande roll som oberoende kommentator, och tenoren Mikkel Skorpen. David Björkman leder Norrbotten Neo med sex man på blås, stråkar och harpa.

I konsertintroduktionen ställer regissören William Relton ftågan om Eurydike verkligen vill bli räddad ur Hades. Han pekar även på operans feministiska anslag. Intressanta perspektiv att ha med sig under föreställningen. Monika Miloccos koreografi är ett läckert inslag. David Harsents libretto imponerar.

Detta är musikaliska, sångmässiga och dansanta utsvävningar på en mycket hög konstnärlig nivå. Ingen som upplever detta kan gå härifrån oberörd. Hur det berör är högst individuellt. Detta är inte scenkonst gjord för samstämmighet hos publiken.

Som älskare av Christoph Willibald Glucks opera om det grekiska mytologiska paret med urpremiär för 260 år sedan är en jämförelse intressant. Den ger vid handen att de gamla gudasagorna är perfekta att omtolka i sin tid. Vad månne någon göra av detta stoff 2280?

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar