Ni hittar min intervju med Jardar Johansen här.
Lika välklingande som samspelt duo
MUSIK
Kammarmusik och kvinnohistoria
Sofia Sahlin, tvärflöjt, och Asuka Nakamura, piano
Kulturens hus Luleå 22 november klockan 19
MUSIK
Kammarmusik och kvinnohistoria
Sofia Sahlin, tvärflöjt, och Asuka Nakamura, piano
Kulturens hus Luleå 22 november klockan 19
Sofia Sahlin, tvärflöjt, och Asuka Nakamura, piano, är en lika välklingande som samspelt duo. Att pianisten tvingats hoppa in med kort varsel hörs knappast.
Jesper Nordins "Departing water" är ett läckert långt stycke där vattnet verkligen hörs i musiken. "Regndroppspreludiet", släng dig i väggen. Likaså Sofia Gubajdulinas "Skogsklanger", där duon tar oss ut i naturen. Anna Bon di Venezias flöjtsonat, skriven som 16-åring, visar vilket musikaliskt underbarn hon var. Underbart framfört. I Ylva Skogs Fem månstycken glänser Nakamura som solist. I Claude Debussys "Syrinx" Sahlin likaså.
Diktläsningen gör att du känner dig förflyttad till en litterär salong med musik i något borgarhem på 1800-talet, där frun i huset spelar piano och dottern flöjt, och en av gästerna deklamerar poesi. Lilla salen i Kulturens hus med kafédukning är en perfekt miljö som skapar en välbehövlig intimitet mellan musiker och publik. Sofia deklamerar dikterna fint.
Hon är även en driven sångerska av gregoriansk kyrkosång. Och en lika driven berättare som driver det något spretiga programmet framåt. Hon är verkligen historiskt kunnig, och historien om Ingegerd Olofsdotter är som given för en storfilm i Hollywood. Kammarmusik och kvinnohistoria är en passande titel på kvällens konsert. För den som är intresserad av kvinnohistoria blir kvällen en nyttig lektion om ett fascinerande livsöde från början av 1000-talet.
Att avsluta konserten med Ukrainas nationalsång kan kännas lite väl mycket plakatpolitik utan substans. Men det fina framförandet tar udden av detta. Angenäm avslutning.
Jesper Nordins "Departing water" är ett läckert långt stycke där vattnet verkligen hörs i musiken. "Regndroppspreludiet", släng dig i väggen. Likaså Sofia Gubajdulinas "Skogsklanger", där duon tar oss ut i naturen. Anna Bon di Venezias flöjtsonat, skriven som 16-åring, visar vilket musikaliskt underbarn hon var. Underbart framfört. I Ylva Skogs Fem månstycken glänser Nakamura som solist. I Claude Debussys "Syrinx" Sahlin likaså.
Diktläsningen gör att du känner dig förflyttad till en litterär salong med musik i något borgarhem på 1800-talet, där frun i huset spelar piano och dottern flöjt, och en av gästerna deklamerar poesi. Lilla salen i Kulturens hus med kafédukning är en perfekt miljö som skapar en välbehövlig intimitet mellan musiker och publik. Sofia deklamerar dikterna fint.
Hon är även en driven sångerska av gregoriansk kyrkosång. Och en lika driven berättare som driver det något spretiga programmet framåt. Hon är verkligen historiskt kunnig, och historien om Ingegerd Olofsdotter är som given för en storfilm i Hollywood. Kammarmusik och kvinnohistoria är en passande titel på kvällens konsert. För den som är intresserad av kvinnohistoria blir kvällen en nyttig lektion om ett fascinerande livsöde från början av 1000-talet.
Att avsluta konserten med Ukrainas nationalsång kan kännas lite väl mycket plakatpolitik utan substans. Men det fina framförandet tar udden av detta. Angenäm avslutning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar