måndag 12 november 2018

Läs min recension av Brahms Requiem i dagens NSD!


Mästerlig dödsmässa
Brahms Ein Deutsches Requiem
Luleå Domkyrkas Motettkör, symfoniorkester, Pia-Karin Helsing Saur, Olle Persson, solister Samuel Lind dir.
Luleå Domkyrka
Söndag 11 november

Precis som med många andra banbrytande verk kan det idag var svårt att förstå hur nyskapande Johannes Brahms Ein Deutsches Requiem var när det uruppfördes för 150 år sedan. Men att 1868 helt förbigå den latinska rekviemtexten och göra ett folkets verk med helt andra religiösa texter på tyska var helt nyskapande. Och tidsoberoende. Än idag känns de sju satserna i tonsättarens längsta verk både relevanta och samtida.

Samuel Lind leder en för konserten förstärkt Motettkör och speciellt ihopsatt symfoniorkester på bästa sätt. Balansen mellan körsångare och musikuppbackning är perfekt. Hela verket är en enda lång gåshuds- och ståpällsframkallande njutning från första till sista tonen. Det hörs tydligt att många timmars övande ligger bakom sådan här fulländad perfektion.

Kvällens två solister är mycket bra. Olle Persson har en mäktig baryton som fint får visa upp sig i solopartierna i tredje och sjätte satsen. I femte är det Pia-Karin Helsing Saurs fina sopranstämma som intar solistpositionen.

Och att det är ett älskat verk hörs både hos publiken och hos de medverkande.
Konsertens programhäfte med texterna både på tyska och i svensk översättning gör det lätt att följa med i vad som sjungs.

Att en konsert med klassisk musik är en lisa för själen må vara en sliten klyscha men till denna musikupplevelse så är man tvungen att plocka fram den igen. Mästerligare framförd dödsmässa får man leta efter.

Johan E. Skoglund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar