måndag 13 juni 2022

Läs min recension av opera i dagens NSD!


Ambitiöst allkonstverk om Korpelarörelsen

OPERA

Poetissan från Aareavaara

Urpremiär söndag 12 juni, Acusticum, Piteå


Man kan verkligen inte anklaga Carina Henriksson, Bengt Pohjanen och Erik Westberg och hans vokalensemble för att ligga på latsidan.


Mindre än ett halvår efter allkonstverket "Ett norrländskt requiem" är kreatörerna tillbaka med "Poetissan från Aareavaara – paradisets barn".

Kompositören Fredrik Österlings musik passar fint ihop med Bengt Pohjanens text på fem språk; svenska, meänkieli, finska, nordsamiska, lulesamiska. Carina Henriksson har inte bara gjort manus och libretto ihop med Bengt Pohjanen. Hon är även föreställningens regissör, står för kostym och scenografikoncept samt syns i rollen som poetissan. En roll hon delar med skådespelaren Margareta Gudmundson och dansaren Veera Suvalo Grimberg som också står för koreografin.

Musikerna i Norrbotten NEO är som alltid spelskickliga. Så även Aaron Sunstein på Acusticums stora orgel, David Wahlén på dragspel samt Mattias Normell på kontrabas. Korpelarörelsen är inget nytt stoff för Bengt Pohjanen. Hans pjäs "Dagning röd" om rörelsen bombhotades vid premiären på Norrbottensteatern.

Det sägs ofta att vi måste lära av historien för att förstå nuet. Detta prima exempel illustrerar detta på bästa sätt.

Extatiska dansare påminner om hippierna i musikalen "Hair" eller "Salome" i Strauss opera. Verkets tema om skuld och skam är ständigt aktuella. Här bjuds på ett ambitiöst allkonstverk med topprestationer av alla inblandade. Solisterna är strålande. Ett extra plus för det djuplodande informativa programbladet.

Det sägs att alla goda ting är tre. Vi ser med spänning fram emot ett tredje verk från dessa kreativa kulturskapare.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar