Läs min recension av Vindtro blåskvintett i dagens NSD!

MUSIK

Vindtro blåskvintett från Köpenhamn

Luleå kammarmusikförening

Kulturens hus, lilla salen

Torsdag 2 februari klockan 19

Vindtro blåskvintett från Köpenhamn är fem mycket spelskickliga musiker.

Erika Tani, oboe, Kamilla Bentzen, klarinett, Julie Norén Solevad, horn, Harald Tørning Svendsen, fagott, och Kristín Ýr Jónsdóttir, flöjt, är alla experter på sina respektive instrument. Eftersom de är doktorander vid konservatoriet vet man som åhörare på förväg att detta är en kväll som inte kommer att göra dig besviken. Vilket också tydligt hörs.

Franz Danzis Kvintett i b-dur från 1821 är klassisk musik när den är som bäst. Särskilt andra satsens mjuka, följsamma andante är som bomull för själen. Kontrasterar perfekt mot den efterföljande ystra menuetten. Vårkänslorna spritter tidigt i kroppen i år. Paul Hindermiths Kleine Kammermusik från 1922 gör verkligen skäl för namnet.

Jørgen Jersild är måhända inte lika känd som landsmannen Carl Nielsen, vilket är synd. Hans musik förtjänar mer uppmärksamhet vilket kvällens fina framförande ger klart hörbara bevis på. "At spille i skoven" från 1947 går lika bra att spela inomhus. Två sånger av Carl Nielsen som inleder och avslutar andra akten blir till små perfekta kammarmusikaliska pärlor.

Kvällens informativa mellansnack bidrar till att sätta det som framförs i en kontext. Hela konserten betalas av Danmarks ambassad i Sverige. Ambassadören håller en spirituell introduktion, och sådan här fredlig kulturimperialism broderfolk emellan är det svårt att vara kritisk till. Detta var ännu en framskjuten kväll på grund av en viss pandemi. En framskjuten kväll full av framskjutande musik framförd av framskjutande musiker. Den som väntar på något gott.