torsdag 10 mars 2011

Trevlig kväll igår!

Bo Backagård på scen.


Efter ett trevligt besök på Bodensias nya sportbar där en god hamburgare slank ned ihop med en iskall päroncider, lämnade jag mätt och belåten, med grillsåsfläck på min syrenlila bomullströja, restaurangen alldeles för sent. Dock fick jag turligt nog ändå komma in på Bodens Stadsbibliotek för att sitta ned och smälta maten, samtidigt som jag avnjöt god underhållning efteråt.

Bo Backagård bjöd på en trevlig förställning som påminner lite grann om den litterära salong med skådespelerskan Anita Wall på Grand hotell i Lund, jag bevistade för tiotalet år sedan, där hon läste August Strindbergs novell Ett halvt ark papper och HC Andersens Flickan med svavelstickorna så inte ett öga var torrt. Litterär cabaret har jag alltid gillat. Monica Dominique och Monica Nielsen har på senare år gett ut två skivor som visat att formen fortfarande är levande. Backagård kan hänföras till samma tradition.

Han sjunger och berättar småtrevligt om Dan Andersson och hans liv. Allsång i båda akterna lättar upp. Och även om jag varken drack kaffe, åt wienerlängd eller tog en kaka i pausen så verkar den gratis förplägnaden uppskattas av övriga i publiken. Synd bara att det var så få yngre bland åhörarna. Detta program borde turnera i våra gymnasie,- och högstadieskolor.


När jag pratade med bibliotekschef Jan-Olof Frank efter bibliotekets nyöppnande sade han att biblioteket gått från att bara vara ett förvaringsmagasin för böcker till att bli en samlingsplats för Bodensarna.

Jag jobbar på ett företag där medarbetarna skrivit fyra böcker. Författarna Barbro Skoglund och Caj Skoglund kommer gärna de också till biblioteket och berättar om sina böcker och skrivprocessen. De åligger alla bodensare som vill ha ett levande bibliotek att bidra till att det förblir så. Själv finns jag också representerad genom att biblioteket har de tidningar där mina texter publiceras.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar