torsdag 13 juni 2013

Recension 2 x Henning Kraggerud

Den som titta på SVT har under några lördagskvällar unnat följa en serie där norska klassiska virtuosa musiker ger masterclases för unga lovande förmågor som spelar samma instrument. En av lärarna har varit Henning Kraggerud violinfavorit hos mig sedan länge. Jag har flera Naxosinspelningar med honom och när han släpper en  ny Griegskiva som givetvis beställdes upptäckte jag i samma veva att bolaget även släppt en 3 cd box betitlad the essential varit Henning Kraggerud förra året.

Vi börjar med att närmare besiktiga boxen. Boxen är en 3-cds pappbox där baksidan inte skvallrar något om vad som den rent musikaliskt innehåller. Inte heller ätet ger någon som helst hjälp att svara på denna fråga. Så det är på vinst eller förlust plasten tas bort från den (när den väl är borttagen kan boxen inte skickas tillbaka till Naxos). I ärlighetens namn så har jag redan större delen av flera utav styckena på skivorna här. Men det är ändå en njutbar upplevelse. Från Sibelius violinkonsert i sin helhet till mindre stycken för violin och piano av Christian Sinding som upptar hela den andra skivan via Mozart och utdrag en av Griegs violin-sonater och hans pianotrio så är detta en finfin introduktion till Hennings härliga violinspel.

När Henning ombeds gästspela som solist med orkester världen över så vill man gärna att han framför en violinkonsert, gärna Griegs. Men Grieg skrev ju ingen så vad göra? Jo Kraggerud brukar erbjuda sig att spela en annan norsk konsert av exempelvis Sinding men det brukar inte falla beställaren på läppen. Nej, de vill ha en kändare kompositör så då får de bli Sibelius istället på programmet.

För att råda bot på detta så har Kraggerud ihop med Bernt Simen Lund ”tillverkat” tre violinkonserter genom att tillsammans arrangera Edvards tre violinsonater för violin och stråkorkester. Hur funkar då detta experiment kanske vän av ordning undrar? Svaret är helt okej men inte mer. Spelet är genomgående på topp men det går ändå inte att ignorera det faktum att hela skivan känns onödig. Det är som sagt var inget fel på dessa framföranden men det känns mer intressanta som ett formexperiment än omistliga tillskott till Griegs redan omfattande verkskattalog.

Rekommenderas mer till Grieg-fantaster än till den som vill upptäcka nygammal spännande musik.

Betyg, boxen; JJJJ

Betyg Grieg-konserterna; JJJ