Det är kul att Piteå Kammaropera fortsätter med sina kyrkooperor till glädje för den norrländska konsertpubliken. Den här gången är det biskop Martin Lönnebos 80-årsfirande som satts i ord och toner av poeten Ylva Eggehorn och danske tonsättaren Peter Bruun.
Detta är ett fantastiskt stycke modern opera de båda har åstadkommit. Regissören och scenografen Patrik Sörling har skapat en läcker inramning till det spelade och sjungna. I Lars Lidströms läckra ljusdesign så får den läckra dekoren en extra dimension som är en fröjd för ögat.
Musikerna som är baskerbeklädda likt dess ledare Mats Rodin spelar så det står härliga till. Musiken är vacker och riktigt flödar fram precis som sången. De fyra solisterna är alla andäktigt vackra och har röster som är fantastiska. Barytonen Carl Ackerfeldt som jubilaren, tenoren Johan Christenson som unge forskaren och sopranen Mette af Klint är alla fullkomligt lysande.
Men det är ändå mezzosopranen Annastina Malm som är kvällens stora överraskning och utropstecken. Välkommen in i köket är en aria av yppersta klass där samspelet med kören inte går av för hackor.
Hela operan är väldigt lätt att följa då den framförs på den klaraste rena svenska. Efteråt är huvudet fullt av tankar. Tankar som man gärna skulle vilja dela med någon. Så här är ett konkret förslag. Bjud in till kyrkkaffe efteråt i den närbelägna församlingsgården för de som vill prata om vad de nyss upplevt. Och sprid operan vidare till barn och ungdomar. Den är en lysande utgångspunkt för samtal om livet och dess utmaningar, för alla åldrar.
I det innehållsrika och fina programhäftet står att läsa att detta bara är början på en flerårig satsning på nyskriven opera som Piteå Kammaropera valt att göra. Ytterst glädjande nyheter för en operatörstande publik i Norrbotten och Västerbotten. Men de har verkligen satt ribban högt. Vad månne komma sedan när Hjärtats nycklar öppnat upp hela själen på oss åhörare?
Detta är ett fantastiskt stycke modern opera de båda har åstadkommit. Regissören och scenografen Patrik Sörling har skapat en läcker inramning till det spelade och sjungna. I Lars Lidströms läckra ljusdesign så får den läckra dekoren en extra dimension som är en fröjd för ögat.
Musikerna som är baskerbeklädda likt dess ledare Mats Rodin spelar så det står härliga till. Musiken är vacker och riktigt flödar fram precis som sången. De fyra solisterna är alla andäktigt vackra och har röster som är fantastiska. Barytonen Carl Ackerfeldt som jubilaren, tenoren Johan Christenson som unge forskaren och sopranen Mette af Klint är alla fullkomligt lysande.
Men det är ändå mezzosopranen Annastina Malm som är kvällens stora överraskning och utropstecken. Välkommen in i köket är en aria av yppersta klass där samspelet med kören inte går av för hackor.
Hela operan är väldigt lätt att följa då den framförs på den klaraste rena svenska. Efteråt är huvudet fullt av tankar. Tankar som man gärna skulle vilja dela med någon. Så här är ett konkret förslag. Bjud in till kyrkkaffe efteråt i den närbelägna församlingsgården för de som vill prata om vad de nyss upplevt. Och sprid operan vidare till barn och ungdomar. Den är en lysande utgångspunkt för samtal om livet och dess utmaningar, för alla åldrar.
I det innehållsrika och fina programhäftet står att läsa att detta bara är början på en flerårig satsning på nyskriven opera som Piteå Kammaropera valt att göra. Ytterst glädjande nyheter för en operatörstande publik i Norrbotten och Västerbotten. Men de har verkligen satt ribban högt. Vad månne komma sedan när Hjärtats nycklar öppnat upp hela själen på oss åhörare?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar