Regeringen meddelade förra veckan att Sverige kommer att få en jämställdhetsmyndighet. Ett område där denna myndighet har mycket att uträtta är könsfördelningen på de kompositörer vars verk framförs på våra musikscener.
Så glädjande då att de tre kammarmusiker som ligger bakom programmet "Längs en frostig kust" valt att belysa ett antal kvinnliga tonsättare med den gemensamma nämnaren att de alla är födda längs Norrlandskusten.
Aktiva vid sekelskiftet 1900 var Valborg Aulin och Ika Peyron. Peyrons "Romance för piano och violin" är mycket vacker och väldigt välspelad.
Nyaste tonsättaren är de nu verksamme Britta Byström som skrivit violinsolot "Baum in der stadt" som violinisten Karin Wiberg fint framför.
De två andra medverkande, lyriska sopranen Lisa Fröberg och pianisten Bo Ericsson, bjuder på en riktig höjdare i Valborg Aulins "Var det en dröm" där Fröbergs sympatiska sopran kommer till sin fulla rätt. Bo Ericsson spelar utsökt två av Aulins underbara pianostycken.
Inte kvinna men väl från Norrbottenskusten var Bo Linde vars tonsättningar av fyra Harriet Lövenhielms texter kusligt griper tag i lyssnaren och man verkligen känner med textförfattaren som ligger för döden på ett sanatorium.
Det är som alltid med blandade känslor en konsert som sätter ljuset på kvinnliga tonsättare. Glädje över att det görs. Ilska över att det behöver göras.
Detta var en kväll som bjöd på flera intrikat framförda intressanta stycken, klassiska pärlor som inte är så kända för den bredare musikälskande publiken. Bidragande till kvällens förträfflighet är det faktaspäckade mellansnacket som levandegör musiken. Skolkonserter nästa tack!