söndag 14 april 2019

Påsken kunde knappast börja bättre!


Är nyss kommen från Överluleå Kyrka. Där bjöd Överluleå kyrkokör på ett fantastiskt framförande av Giovanni Battista Pergolesis  Stabat Mater. De två solisterna, sopranen Carina Stenberg och alten Ewa Grahn-Rosell alt har sällan låtit bättre. Deras ljuvliga solon ger mig gåshud. Och kören är en enda stor stabil organism. Kören inleder med att framföra två ljuvliga Maria-sånger signerade Edvard Grieg och Charles Gonoud. 

Sedan spelar konsertens ackompanjatör Andreas Printz, Caintiléne av Jean Alain på stora läktarorgeln mycket vackert. En ny trevlig bekantskap som jag inte kände till tidigare. Även så för organisten själv berättar Andreas för mig när han kommenterar verkvalet efteråt.

Kantor Lena Stenlund leder alltsammans på bästa sätt. Kul att man valt ett arrangemang där både kyrkokörens herrar och damer får sjunga med.

Lika motvillig som jag var att lämna solen utanför, för att gå in i kyrkan, lika motvilligt lämnar jag kyrkan för att gå ut i solen igen. Påsken kunde knappast börja bättre. Ett stort tack och önskan om den glad påsk till alla inblandade.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar