Läs min recension av Bodens orkesterförening

möter Jean Sibelius, George Gerschwin och Louis Armstrong

Pia-Karin Helsing, sopran

Peter Jablonski, piano

Dirigent Anna-Maria Helsing

Söndag 2 oktober klockan 15 Björksalen, Boden

Musik av Jean Sibelius står på programmet i först akten. Symfoniorkesterns stråkar och slagverk inleder med ett vackert Andante Festivo.

Hela orkestern blommar ut till fullo när de avslutar första set med en pigg Karelia-svit. Kvällens sångsolist Pia-Karin Helsing bjuder mellan de två orkesterverken på fem av den finske gigantens sånger. Hon besitter verkligen de vokala kvalitéerna som dessa orkestersånger behöver. Hennes syster Anna-Maria Helsing leder orkestern med den äran. Detta är nordisk nationalromantik när den är som allra vackrast och vemodigast.

Efter paus bjuder Pia-Karin Helsing på en känslofull "My man is gone now" ur George Gershwins opera Porgy and Bess. Man kan riktigt känna sorgsenheten i framförandet. Kvällens avslutande Louis Armstrong-hyllning "What a wonderful world" framförs som så många gånger tidigare av Pia-Karin Helsing på sång och cello. Det för kvällen specialbeställda arrangemanget signerat Hans Hjortek ger det fina framförandet en extra symfonisk dimension.

Mitt under brinnande andra världskrig skrev Aaron Copland sin "Fanfar for the common man" för att gjuta mod i hemmafronten. Framförandet med blås och slagverk är mycket bra. Men det känns ändå något tondövt att inte sätta stycket i sitt sammanhang när det introduceras, med tanke på vad som sker i Ukraina.

Huvudnummer efter paus är George Gershwins "Rhapsody in blue". Här firar pianosolisten Peter Jablonski och orkesterföreningens symfoniorkester ständigt nya triumfer. De två delarna blir ett med varandra och det är som ett gammalt strävsamt par som inte gjort annat än att spela stycket ihop. Magnus Toressons frejdiga klarinettspel är också värt ett hedersomnämnande. Jablonski tackar för välförtjänta applåder med ett skirt solostycke av Fredric Chopin.