Läs min recension av 2 x Jablonski i NSD

MUSIK

Till tonerna av Jablonski X 2
Peter Jablonski, piano Claudia Jablonski, cello
Björksalen, Boden Tisdag 31 oktober kl 19.00
Samspel på topp från första tonen
Peter Jablonski har varit en återkommande önskvärd gäst bakom flygeln i Björksalen sedan han varit ung och lovande. Nu är det dottern Claudia Jablonski på cello som intar den rollen. Det är en lika familjär som välspelad kammarmusikduo som intar Björksalen i Boden. Ludvig van Beethovens variationer över "Ein Mädchen oder Weibchen" ur Wolfgang Amadeus Mozarts "Trollflöjten" är ett klassiskt verk för cello och piano. Samspelet mellan de båda kammarmusikerna är på topp från första till sista tonen. Claude Debussy skrev sin cellososnata 1915. Sergei Prokofjev sin dito 1949. Den senare är dubbelt så lång som Debussys. Båda har tre satser. De bjuder båda på intensivt spel för pianist och cellist. Det är en ren och skär njutning. Detta är essensen av kammarmusik när den är som bäst. Oavsett om det rör sig om snabba eller långsamma partier tas du som åhörare med till en annan värld där allt är vackert och inget kan gå fel. En behövlig verklighetsflykt från den rent fysiska världen omkring oss med allehanda små och stora stressmoment. Musikkritiker har verkligen inte snålat med rosorna när det gäller Peter Jablonskis senaste album med Frederic Chopins Mazurkor. Här bjuds på några synnerligen aptitretande smakprov som väl bevisar hur välförtjänta rosorna varit. Även hans eget solopianoarrangemang på George Gershwins "Rhapsody in blue" imponerar storligen men vi hörde ju honom spela den med orkester förra året här i Björksalen. Ombyte förnöjer som bekant. Detta var duons första men förhoppningsvis inte sista Bodenbesök. Av publikens ystra reaktioner att döma vill man se ett lika kärt som snart återseende.
Johan E Skoglund