onsdag 12 december 2012

Recension Grayynomineringar

Fem skivor jag inte recenserat här på bloggen tidigare har belönats med grammynominerringar. Nedan följer recensioner av dessa.

Joan Osborne Bring it on home
Ännu en platta där Joan Osborne bjuder på Blues-, och soulcovers till en härlig rnb-smältdegel där hennes röst är i centrum. Kompet är sylvasst, hennes vokala piruetter lika så. Hon gör verkligen dessa låtar till sin egna. Ett extra plus till att det inte bara är de vanligaste låtarna hon grävt fram ur musikhistoriens skattkista. En välförtjänt grammynominering för bästa bluesalbum säger allt.

För den som vill lära känna filmmusikkompositören Dimitri Tiomkin lite närmare kan skivan The Greatest Film Scores Of Dimitri Tiomkin varm rekomenderas. Vi som redan känner till Tiomkin och hans mästerliga filmmusik kan även vi finna mycket glädje i denna välspelade skiva där Richard Kaufmann dirigerar London Symphony orchestra i teman och suiter ur ett flertal filmer Tiomkin stod bkom musiken till. Whitney Claire Kaufman och Andrew Playfoot står för dem trevliga vokala inslagen och London Voices för härliga körinsatser. James Mallinson är nominerad som årets producent (klasisk musik) för bla denna skiva. Nan Schwartz är nominerad för bästa orkesterarrangemang ackompanjerande vokalist/(er).

·         Även nominerad som årets klassiska producent är Tim Handley. Två av de skivor han nominerats för är Debussy: Orchestral Works, Vol. 7 (Jun Märkl & Orchestre National De Lyon) samt Debussy: 24 Préludes (Jun Märkl & Royal Scottish National Orchestra). Båda dessa skivor ingår i den synnerligen välljudande niocd-boxen med Claude Debussys kompletta orkesterverk med Jun Märkl som här leder Lyon National orchestra till stordåd rakt igenom. Jag har i ärlighetens namn inte lyckats fatta om det rör sig om olika inspelningar av hans 24 preludier. I boxens häfte påstås de framföras av den franska orkestern men på soloskivan är det skottarna som spelar. Hur som helst är det en imponerade gärning när Naxos satt samman denna mycket njutbara box. Visst, alla sentida arrangemang av pianostycken som upptar flera skivor kanske inte är oumbärliga men ack så välspelade. Rekommenderas varmt. Och som alltid hos Naxos ett välfyllt medföljande häfte med eoner av information om Debussy och musiken.

·        Lika välfyllt är häftet till Händels opera Agrippina med, René Jacobs, dir; Marcos Fink, Sunhae Im, Bejun Mehta, Alexandrina Pendatchanska & Jennifer Rivera (Akademie Für Alte Musik Berlin). Ännu en fin fin opera inspelning frå Harmonia Mundi med Rene Jacobs vid rodret. Välsjungen barock med en medföljande dvd som väl visar på iscensättningen. Orkester och sångare är på topp rakt igenom. Det är en fröjd att få ta del av detta barock-godis.

·         Betyg; JJJJJ, till dem alla

·         Johan E.Skoglund