måndag 25 mars 2013

Läs min recension av Angelique Kidjo i dagens NSD

Wow, vilken workout!

Norrbotten big band & Angelique Kidjo, Joakim MIlder dir.
Kulturens hus, stora salen
Söndag kväll

Det är alltid lika uppfriskande att få möta en diva utan divalater. Det är precis avd världsmusikstjärnan Angelique Kidjo är. Hon fullkomligt äger scenen mär hon träder in på scenen i Kulturens hus under söndagskvällen för att ihop med Norrbotten big band och sina egna medmusikanter bjuda på en jazz-, och världsmusikbryggd av sällan slådat slag. Det är inte ofta som man som publik får lämna en tillställning svettig och fysisk utmattad. Detta var ett sådant tillfälle.

Joakon Milder gör sin premiärkonsert som konstnärlig ledare för Norrbotten big band och en bättre start kunde han knappast få. Hans egna kompositioner Still och Guano tress är lika härliga som olika. Den första en lång maklig ballad med utmärkta solinsatser från trombonisten Mats Älkelint och pianisten Adam Foreklid. Den andra en snabb, pigg sak där Greg Luis bakom trummorna, Dominic James på gitarr samt Linus Lindblom på saxofon får visa upp sig.

Sedan så intar Angelique Kidjo lokalen, inte scenen. Nej hon äger varenda millimeter av stora salens utrymme. I låten Afrika går hon runt hela stolsraderna från höger till vänster och skapar en grym publikkontakt, när de sjunger med. Hon lyckas få hela publikhavet att dansa, och sjunga med. Inte minst i näst sista låten Tumba där 15 personer ur publiken bjuds upp på scenen och får delta i ett härligt trum-, och dansbattle med Magatte Sows handhållna bongtrumma. Stämningen når kokpunkten. Och det är som om taket vill lyfta för att få plats med all den glädje som uppstår.

Men Angelique lyckas även skapa magi i mer intima låtar. En underbar Summertime sjungen på afrikanska är en höjdare med storbandets uppbackning. Och för att inte tala om Petite fleur i skön duett med basisten Etaguara Brandow. Och att få höra hennes mellansnack om mänskliga rättigheter och människovärde känns stärkande för själen, minst sagt

Storbandet är på topp kvällen igenom. Sällan har de haft ett mer inspirerade möte. Asläckra Angelique Kidjo är det bästa som hörts med dem på länge. Wow, vilken workout för alla inblandade, publiken inkluderad.