Jazz i 80 täta minuter
Shai Maestro trio
Kulturens hus, Lilla salen
Onsdag kväll
Tidigare i veckan nådde oss nyheten
att fysikerna lyckats urskilja och mäta vågor som var med vid big bang och vårt
universums bildande. Men hur lät egentligen big bang? Ja, en sak är säker - i
alla fall inte som Shai Maestro trio. Den israeliske jazzpianisten och hans två
medmusikanter, basisten Jorge Roeder samt trumslagaren Ziv Ravitz befinner sig
i ett helt annat, egensinnigt universum. En plats full av udda, spännande
exotiska jazzplaneter i avlägsna galaxer till vilka vi förflyttas under 80 täta
minuter i Kulturens hus lilla sal under onsdagskvällen.
Med två skivor i bagaget är de en
synnerligen samspelt skara. Eller som Shai säger det själv. Vi är som en
familj, fast vi har inga blodsband - än. Det bjuds på åtta stycken,
improvisationsjazz som på samma gång är lika utstuderat melodiskt vackra som de
är här och nu fria. Pianotrion är verkligen en av hörnstenarna inom jazzen och
detta hörs i den tidlöshet som präglar en kväll som ändå känns väldigt mycket
19 mars 2014. Musikerna är överallt fast ändå inte. De vet sina roller väl och
hur de på bästa sätt skall gestalta dem.
Efteråt säljs det skivor. Vissa
konserter är av den typen att man gärna köper med sig en platta hem som
souvenir efteråt. Här blir känslan tvärtom. Detta är en sådan musikaliskt
minnesvärd kväll att skivor i platt form bara skulle platta till intrycken
efteråt. Ta stycket painting. Här målas ett läckert tonlandskap som med
instrumenten och ljudvågornas hjälp landar på örats duk för vidare omtolkning.
Denna tolkning blir mer intressant tack vare livekänslan. Det kan ingen stereo
återskapa. Askungen frågade sig; Vad är väl en bal på slottet? Vi ställer oss
frågan; Vad är väl en onsdagskväll i mitten av februari? Jo underbar, alldeles underbar ihop med dessa
spelskickliga herrar.
Johan E. Skoglund
Ett grekiskt drama i fem akter
Kulturens hus, konsthallen
Fredag kväll
Att vi har en ensemble som håller sådan klass i Norrbotten
skall vi vara glada över och vårda ömt. Men bara för att man kan äta oxfiée
varje dag måste man inte göra det. I längden blir man less och köttet känns
lika segt och tråkigt som en sönderkokt broiler. Om liknelsen tillåts.
Med tanke på hur det Grekiska drama som utspelat sig i
medierna de senaste åren är det en befrielse att detta slutar så lyckligt. Som
när cypriotiske Vassos Nicolau tar emot välförtjänta applåder för sitt lika
välkomponerade Anima.
För att fortsätta på den tidigare köttliknelsen. När Neo är
som bäst. Som i Iannis Xenakis Plektó då är det som att äta ett nygrillat,
perfekt tillagat stycke där dem möra filén lätt trasas sönder av de n vassa
kniven. Och efter en timme och en kvart i NEOs alltid lika angenäma sällskap så
var man varken proppmätt eller hungrig på mer musik. Bara sådär svenskt lagom
nöjd.
Norrbotten big band & Milder PS, Joakim MIlder dir.
Kulturens hus, lilla salen
Lördag kväll.
Att bandet och gästande Milder PS har över 100 mil i buss
bakom sig märks och hörs tydligt under kvällens konsert. Sällan har de varit så
hungriga och spelsugna, så på, som när de tar sig an ett knippe Paddy
McAloon-melodier. Prefab Sprouts tidlösa popmusik blir här till lika tidlös
jazz när Joakim Milder får visa vilket lyckokast det blivit att få honom som
bandets konstnärlige ledare. De var längesedan musikerna begåvades med så här
delikata och genomarbetade arrangemang. Var slutar McAloon och var börjar
Milder? En sak är i alla fall säker. Tidlösheten i dessa tio pärlor till
jazzstycken går inte att ta miste på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar