måndag 31 mars 2014

Läs min recension av Lona Beccau & Helge Kjekshus i dagens NSD

Gränslös romansafton

Lona Beccau sopran & Helge Kjekshus piano

Kulturens hus, konsthallen

Lördag eftermiddag

Ingvar Carlsson ägnar i sin nyutkomna memoarbok Lärdomar personliga och politiska gott om utrymme både åt den klassiska musikens inneboende kraft och nyttan av att hålla det nordiska samarbetet vid liv. Vår gamle statsminister hade med andra ord säkerligen uppskattat det nordiska klassiska, romantiska samarbete som förgyllde Kulturens hus konsthall under en underbar timme på lördagseftermiddagen.

Den norske pianisten Helge Kjekshus och den hastigt inkallade, på grund av sjukdom hos den ursprungliga sångerskan, ersättaren danska sopranen Lona Beccau ,bjöd på en romansafton vilken är så där översvallande känslosam som bara en romansafton kan och skall vara. Inleder gör tre sånger av Jean Sibelius som är så finska ut i fingerspetsen som hans musik är. Det är alltigenom dramatiskt vilket gör en pirrigt våryr i hela kroppen.  Flickan kom från sin älsklings möte, Den första kyssen och Svarta rosor - alla är lyckopiller i sin renaste form.

Känslan fortsätter när Kjekshus något senare på egen hand vördnadsfullt tar sig an tre lyriska stycken av landsmannen Edward Grieg. Bryllupsdag på Troldhaugen kan få den mest inbitne ungkarlen att vilja skrida fram längs altargången till detta fenomenala framförande som just är lyriskt. Danske Poul Schierbecks tonsättningar av fyra gamla kinesiska dikter är också de en fröjd att avnjuta i dessa temperamentsfulla tolkningar.

Från Frankrike kommer ett knippe sånger signerade Claude Debusy där inledande C’est l’extase framstår som närmast minimalistisk i sin bjärta kontrast mot expressiviteten hos Sibelius alldeles innan. Avslutande extranumret arian Signore Ascolata ur Giacomo Pucinis opera Turandot är ännu ett strålande exempel på samarbetets synergieffekter mellan sångare och pianist. Samt även att Europa på något vis ersatt Norden vad gäller samarbete. Men som alltid har musiken inga gränser. All heder åt Luleå kammarmusikförening som med kort varsel får fram en ny sångerska. Vad vore kulturlivet utan dess ideella krafters imponerade insatser?