Träffsäkra tontavlor på en utsökt
utställning!
Stefan Arnold, flygel
Björksalen, Boden
Torsdag kväll
Den trevliga vårtraditionen med pianoaftnar i Björksalen
Boden fördes under torsdagskvällen vidare då Österrikaren Stefan Arnold kom på
besök för att bakom flygeln flyhänt bjuda på en bukett musikaliska vårblommor i
form av Joseph Haydn, Claude Debussy, Edward Grieg och Modest
Mussorgskij.
Haydn, Debussy och Grieg före pausen är alla förryttare
till det som komma skall efter pausen. Mussorgskijs monumentala Tavlor på en
utställning. Men vilka förryttare.
Stefan Arnold målar verkligen med tangenterna när han slår sig ned bakom flygeln
och blir dess beroendeframkallande betvingare. I Den inledande Haydn-sonaten i
B-moll blir man hypnotiserad av Arnolds översvallande pianospel. Grieg är skir
elegans sin norska romantiska lyricism som lyser igenom de tre lyriska styckena.
Debussys fyra preludier är exempel på fransk impressionism när den är som allra
bäst.
Så, efter pausen går Stefan Arnold in, slår sig ned och
slår bums an en majestätiskt mäktig Mussorgskij-tolkning som får inspelningen
dör hemma i skivhyllan att blekna. Med hästlängder. Den läckra promenaden blir
till en finfin inramning av de enskilda tavlorna som alla är hissnande
framförda. Det gamla slottet är strålande storartat bra. För att nämna en av
tavlorna. Avslutande Stora porten i Kiev är fullkomligt fulländat fenomenal.
Även om det bjuds på två excellenta extranummer
signerade bland annat Robert Schuman så är detta en konsertafton som man inte
vill skall ta slut. Lusten är stor att gå fram till Stefan Arnold och likt en
gröthungrande Charles Dickensk Oliver Twist be; Snälla min bäste herre kan jag
få mer? Ett betyg så gott som något på en utsökt utställning full av träffsäkra
tontavlor.
Johan E. Skoglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar