fredag 25 april 2014

Läs min recension av Stefan Arnold i dagens NSD!

Träffsäkra tontavlor på en utsökt utställning!
Stefan Arnold, flygel
Björksalen, Boden
Torsdag kväll
Den trevliga vårtraditionen med pianoaftnar i Björksalen Boden fördes under torsdagskvällen vidare då Österrikaren Stefan Arnold kom på besök för att bakom flygeln flyhänt bjuda på en bukett musikaliska vårblommor i form av Joseph Haydn, Claude Debussy, Edward Grieg och Modest Mussorgskij.
Haydn, Debussy och Grieg före pausen är alla förryttare till det som komma skall efter pausen. Mussorgskijs monumentala Tavlor på en utställning.  Men vilka förryttare. Stefan Arnold målar verkligen med tangenterna när han slår sig ned bakom flygeln och blir dess beroendeframkallande betvingare. I Den inledande Haydn-sonaten i B-moll blir man hypnotiserad av Arnolds översvallande pianospel. Grieg är skir elegans sin norska romantiska lyricism som lyser igenom de tre lyriska styckena. Debussys fyra preludier är exempel på fransk impressionism när den är som allra bäst.
Så, efter pausen går Stefan Arnold in, slår sig ned och slår bums an en majestätiskt mäktig Mussorgskij-tolkning som får inspelningen dör hemma i skivhyllan att blekna. Med hästlängder. Den läckra promenaden blir till en finfin inramning av de enskilda tavlorna som alla är hissnande framförda. Det gamla slottet är strålande storartat bra. För att nämna en av tavlorna. Avslutande Stora porten i Kiev är fullkomligt fulländat fenomenal.
Även om det bjuds på två excellenta extranummer signerade bland annat Robert Schuman så är detta en konsertafton som man inte vill skall ta slut. Lusten är stor att gå fram till Stefan Arnold och likt en gröthungrande Charles Dickensk Oliver Twist be; Snälla min bäste herre kan jag få mer? Ett betyg så gott som något på en utsökt utställning full av träffsäkra tontavlor.
Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar