När Cornelis Vreeswijk skaldade om Personliga Persson, vem avsåg han då egentligen? Efter att ha spenderat en och en halv magisk timme ihop med Norrbotten Big Band så undrar man stilla om Cornelis var spåman? För en mer personligare jazzröst än årets composer in residence Cecilia Persson får man leta länge efter.
Hon har skrivit musik som fullständigt tar andan ur en. Inledande Lulu med fanfarliknande tonstötar och staccatopauser i styckets början hintar om att vi kommer att få vara med om en extraordinär storbandsjazzupplevelse. Bara det faktum att bandets blåsare står upp i en ring runt scenen och omsluter kompet gör att de får en helt annan uttrycksmöjlighet än när de sitter kloss i tre rader.
Verk som Stad i aska, Notmyran och En by om än skön har alla som tidigare nämnda Lulu lokal förankring: Det är extra roligt att Cecilia tagit sig tid att lägga ned sådan omsorg om verkens tillblivelse och titlar. När stötte vi senast på en jazzkompositör som studerat gamla presslägg om stadsbranden 1887, Carl von Linnés anteckningar om sitt Luleåbesök 1732 och en äldre karta? Hon dirigerar med finess och ackuratess. Synd bara att hon inte bjuder på sitt läckra pianospel.
Balladen till minne av Bengt Hallberg är en fin tribut till den store jazzpianisten och kompositören som gick bort förra året.
Bandet för kvällen är sylvasst. Solister som blåsarna Håkan Broström, Karl-Martin Almkvist, Arvid Ingberg och Jacek Onuszkiewicz samt pianisten Alexander Zethson lirar brallorna av det mesta i jazzväg. Det var länge sedan bandet var så här taggat och spelhungrigt.
Cecilias kompositioner är verkligen en välbehövlig vitamininjektion. Att hon fått Sveriges radios P2:s pris Jazzkattten för årets kompositör både 2012 och 2014 är föga förvånande när man hör vad hon åstadkommit här. Radion är även påpassligt på plats och förevigar det hela för framtida utsändning.
Vi kan bara hoppas att det även blir en skivinspelning. Precis som Jan Allans 80-årspresent som smygsläpptes i platt form denna kväll. Håll utkik för en recension av denna skiva i NSD framöver. Där medverkar också personliga Cecilia Persson som kompositör.
Fantastisk Bach på nyckelharpa
Hon har skrivit musik som fullständigt tar andan ur en. Inledande Lulu med fanfarliknande tonstötar och staccatopauser i styckets början hintar om att vi kommer att få vara med om en extraordinär storbandsjazzupplevelse. Bara det faktum att bandets blåsare står upp i en ring runt scenen och omsluter kompet gör att de får en helt annan uttrycksmöjlighet än när de sitter kloss i tre rader.
Verk som Stad i aska, Notmyran och En by om än skön har alla som tidigare nämnda Lulu lokal förankring: Det är extra roligt att Cecilia tagit sig tid att lägga ned sådan omsorg om verkens tillblivelse och titlar. När stötte vi senast på en jazzkompositör som studerat gamla presslägg om stadsbranden 1887, Carl von Linnés anteckningar om sitt Luleåbesök 1732 och en äldre karta? Hon dirigerar med finess och ackuratess. Synd bara att hon inte bjuder på sitt läckra pianospel.
Balladen till minne av Bengt Hallberg är en fin tribut till den store jazzpianisten och kompositören som gick bort förra året.
Bandet för kvällen är sylvasst. Solister som blåsarna Håkan Broström, Karl-Martin Almkvist, Arvid Ingberg och Jacek Onuszkiewicz samt pianisten Alexander Zethson lirar brallorna av det mesta i jazzväg. Det var länge sedan bandet var så här taggat och spelhungrigt.
Cecilias kompositioner är verkligen en välbehövlig vitamininjektion. Att hon fått Sveriges radios P2:s pris Jazzkattten för årets kompositör både 2012 och 2014 är föga förvånande när man hör vad hon åstadkommit här. Radion är även påpassligt på plats och förevigar det hela för framtida utsändning.
Vi kan bara hoppas att det även blir en skivinspelning. Precis som Jan Allans 80-årspresent som smygsläpptes i platt form denna kväll. Håll utkik för en recension av denna skiva i NSD framöver. Där medverkar också personliga Cecilia Persson som kompositör.
Fantastisk Bach på nyckelharpa
När Bodens orkesterförening ställer till med sin 82:a höstkonsert är det rösten och stråken som är i centrum. Stråken i form av Torbjörn Näsbloms nyckelharpa och Pia-Karin Helsings Cello. Rösten i form av Pias sonora sopranstämma som kan sjunga alltifrån Verdi och Wagner till Ray Charles och Louis Armstrong.
Inleder gör en pigg ouvertyrliknande tolkning av sista och fjärde stasen ur Anton Dvoraks nionde symfoni, den från Nya världen. Här visar orkestern upp en spelskicklighet som är på topp och håller i sig kvällen igenom. Mycket tack vare dirigenten Per-Erik Anderssons fina handlag med orkestern. Det är en fin balans bland de olika stämmorna.
Pia-Karin skämmer sedan bort oss i publiken med en oerhört vacker tolkning av Morro’, ma proma in grazia ur Verdis Maskeradbalen. Denna liksom Dich teure Halle ur Wagners Tanhauser visar vilken klart lysande stjärna på den norrbottniska musikhimlen hon är.
Kvällens andra gästspelman Torbjörn Näsbom älskar verkligen sin nyckelharpa. Det hörs i hans transkribering av Bachs första violinkonsert i a-moll. Här interagerar han med stråkarna på ett fullkomligt fantastiskt vis. Fantasieggande minst sagt.
Efter paus ansluter 20 spelsugna ungdomar från Bodens kulturskola när det bjuds på en fartfylld Danzon nr 2 av Marquez, mexikanska rytmer som får blodet att svalla och benen att spritta. Även så ystert blir det i några folkliga polskor och valser med Torbjörn Näsboms nyckelharpa och hela orkestern i skön förening.
Pia-Karin sjunger både soul och pop så det står härliga till när hon inte spelar fiol i en folkvisa från sina hemtrakter i Finland eller cello till sin sång i Halleluja i just love him so och What a wonderfull world.
Kvällens konferencier Åke Sundberg avslutar med att säga de eviga orden vi ses nästa år, samma tid samma plats, samma orkester men ny musik. En sådan här trevlig tradition ändrar man inte på i första taget.
Inleder gör en pigg ouvertyrliknande tolkning av sista och fjärde stasen ur Anton Dvoraks nionde symfoni, den från Nya världen. Här visar orkestern upp en spelskicklighet som är på topp och håller i sig kvällen igenom. Mycket tack vare dirigenten Per-Erik Anderssons fina handlag med orkestern. Det är en fin balans bland de olika stämmorna.
Pia-Karin skämmer sedan bort oss i publiken med en oerhört vacker tolkning av Morro’, ma proma in grazia ur Verdis Maskeradbalen. Denna liksom Dich teure Halle ur Wagners Tanhauser visar vilken klart lysande stjärna på den norrbottniska musikhimlen hon är.
Kvällens andra gästspelman Torbjörn Näsbom älskar verkligen sin nyckelharpa. Det hörs i hans transkribering av Bachs första violinkonsert i a-moll. Här interagerar han med stråkarna på ett fullkomligt fantastiskt vis. Fantasieggande minst sagt.
Efter paus ansluter 20 spelsugna ungdomar från Bodens kulturskola när det bjuds på en fartfylld Danzon nr 2 av Marquez, mexikanska rytmer som får blodet att svalla och benen att spritta. Även så ystert blir det i några folkliga polskor och valser med Torbjörn Näsboms nyckelharpa och hela orkestern i skön förening.
Pia-Karin sjunger både soul och pop så det står härliga till när hon inte spelar fiol i en folkvisa från sina hemtrakter i Finland eller cello till sin sång i Halleluja i just love him so och What a wonderfull world.
Kvällens konferencier Åke Sundberg avslutar med att säga de eviga orden vi ses nästa år, samma tid samma plats, samma orkester men ny musik. En sådan här trevlig tradition ändrar man inte på i första taget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar