Förr i tiden startade julfriden på Tomas-dagen, den 21 december. Då skulle alla julsysslor vara färdiggjorda och det var först efter trettondagen man fick börja arbeta igen. Vad passar då bättre än att fira in julfridens början med en klassiskt vorden julkonsert där allt faller på plats på det mest naturliga vis.
Bara att gå in i den upplysta Nederluleå kyrka, med tända ljus utanför och gnistrande snö på marken är bara det en lisa för själen.
Att sedan få sitta ned i de varma omslutande kyrkbänkarna, höra kyrkklockans klara klang och uppslukas av kyrkokör, musiker och en sylvass solist gör inte saker och ting sämre direkt.
Andreas Söderbergs nyskrivna juloratorium Gud blev människa är konsertens absoluta höjdpunkt. De kompositionella anslaget är lätt. Både modernt filmiskt och tidlöst folkligt.
Orkestern spelar så det står härliga till med ett extra plus i kanten för organisten Lars Sjöstedt , trumpetaren Milan Polak och flöjtisten Kristina Platonova.
Nederluleå kyrkokör är mäktig sångresurs och Johan Christensson är den skinande solisten med sin tordönslika tenorstämma som låter som om den håller på att välta hela kyrkan. Hans avslutande O Helga natt är gåshuds-, och bertoendeframkallande av bästa sort.
Kören briljerar i fem olika stycken acapella. Och inledande utsnittet ur Johan Sebastian Bachs Juloratorium visar att kvällens drivne dirigent Andreas Söderberg är lika duktig på att komponera juloratorier som att tolka andras dito. Nu får vi bara hoppas på en välförtjänt skivinspelning av detta välljudande julevangelium.
Bara att gå in i den upplysta Nederluleå kyrka, med tända ljus utanför och gnistrande snö på marken är bara det en lisa för själen.
Att sedan få sitta ned i de varma omslutande kyrkbänkarna, höra kyrkklockans klara klang och uppslukas av kyrkokör, musiker och en sylvass solist gör inte saker och ting sämre direkt.
Andreas Söderbergs nyskrivna juloratorium Gud blev människa är konsertens absoluta höjdpunkt. De kompositionella anslaget är lätt. Både modernt filmiskt och tidlöst folkligt.
Orkestern spelar så det står härliga till med ett extra plus i kanten för organisten Lars Sjöstedt , trumpetaren Milan Polak och flöjtisten Kristina Platonova.
Nederluleå kyrkokör är mäktig sångresurs och Johan Christensson är den skinande solisten med sin tordönslika tenorstämma som låter som om den håller på att välta hela kyrkan. Hans avslutande O Helga natt är gåshuds-, och bertoendeframkallande av bästa sort.
Kören briljerar i fem olika stycken acapella. Och inledande utsnittet ur Johan Sebastian Bachs Juloratorium visar att kvällens drivne dirigent Andreas Söderberg är lika duktig på att komponera juloratorier som att tolka andras dito. Nu får vi bara hoppas på en välförtjänt skivinspelning av detta välljudande julevangelium.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar