Enligt ordboken betyder euforisk alldeles upprymd av glädje, överlycklig. Så det är med högt ställda förväntningar man anträder konsertsalen för att lyssna på något som i förhandsreklamen beskrivs som ”en unik konsert” ... ” tänjer på traditionella gränser för körsång och bjuder på något alldeles extra” och ”en fantastisk och välklingande, musikalisk resa. En galakväll det kommer att pratas om länge.”
Inledande Ouvertyren till Gioacchino Rossinis opera Wilhelm Tell är pigg och fräsch. Sedan följer fyra välkända operakörer ur fyra lika välkända operor.
Kvällens dirigent Anders Lundström leder med varm och van varsam hand Luleå Symfoniorkester och kören Northern Light genom kvällens program.
Konferenciern Morgan Stenberg, även vice ordförande i medarrangerande Norrbottens Körsångarförbund bjuder på ett mellansnack som tyvärr är för banalt. Precis som texten till sångerna texttolkas Morgans tal vilket gör att alla kan hänga med. Även om textskärmen känns i vägen ibland. Mest parodiskt blir det när textremsan påstår att konferencieren säger att de varit en fantastisk kväll – något han inte alls säger.
Bäst är Fångarnas kör ur Giuseppe Verdis Nabucco. Slutraderna "Snart skall Israel åter leva i frid. Ja i frihet och frid" är mer aktuella än någonsin. Vad passar bättre att följa den med än Hallelujakören ur George Friedrich Händels oratorium Messias om den återuppståndne Jesus?
Efter pausen blir det så ett besök i musikalernas och filmens värld. Den symfoniska sviten ur Sagan om ringen med Howards Shores musik är vacker. Men när kören kommer in så framför man stycken ur musikaler som egentligen är för soloröster vilket känns märkligt. Och i Du måste finnas ur Benny Anderssons och Björn Ulvaeus Kristina från Duvemåla har man av någon utgrundlig anledning tagit bort den bärande inledningen om Guds fördrivelse.
Det är aldrig fel att bryta mot Jantelagen och våga skryta om sig själv, men detta är tyvärr en kväll som inte håller vad den lovar. Ingen skugga skall falla över de duktiga körsångare och musiker som övat i över ett år för detta projekt. De levererar sitt yppersta efter bästa förmåga. Nej, då ligger felet snarare hos den ansvarige för att i förväg haussa det hela till en ouppnåelig nivå.
Inledande Ouvertyren till Gioacchino Rossinis opera Wilhelm Tell är pigg och fräsch. Sedan följer fyra välkända operakörer ur fyra lika välkända operor.
Kvällens dirigent Anders Lundström leder med varm och van varsam hand Luleå Symfoniorkester och kören Northern Light genom kvällens program.
Konferenciern Morgan Stenberg, även vice ordförande i medarrangerande Norrbottens Körsångarförbund bjuder på ett mellansnack som tyvärr är för banalt. Precis som texten till sångerna texttolkas Morgans tal vilket gör att alla kan hänga med. Även om textskärmen känns i vägen ibland. Mest parodiskt blir det när textremsan påstår att konferencieren säger att de varit en fantastisk kväll – något han inte alls säger.
Bäst är Fångarnas kör ur Giuseppe Verdis Nabucco. Slutraderna "Snart skall Israel åter leva i frid. Ja i frihet och frid" är mer aktuella än någonsin. Vad passar bättre att följa den med än Hallelujakören ur George Friedrich Händels oratorium Messias om den återuppståndne Jesus?
Efter pausen blir det så ett besök i musikalernas och filmens värld. Den symfoniska sviten ur Sagan om ringen med Howards Shores musik är vacker. Men när kören kommer in så framför man stycken ur musikaler som egentligen är för soloröster vilket känns märkligt. Och i Du måste finnas ur Benny Anderssons och Björn Ulvaeus Kristina från Duvemåla har man av någon utgrundlig anledning tagit bort den bärande inledningen om Guds fördrivelse.
Det är aldrig fel att bryta mot Jantelagen och våga skryta om sig själv, men detta är tyvärr en kväll som inte håller vad den lovar. Ingen skugga skall falla över de duktiga körsångare och musiker som övat i över ett år för detta projekt. De levererar sitt yppersta efter bästa förmåga. Nej, då ligger felet snarare hos den ansvarige för att i förväg haussa det hela till en ouppnåelig nivå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar