Fakta
Konsert
After work classics med 100 % Grieg Luleå symfoniorkester Dirigent: Markus Jonsson Solister: Oskar Tjäder och Eva Plumppu Vokalensemble Kulturens hus, Luleå Fredag den 24 februari
Om man skall välja en kompositör att enbart framföra verk av under en konsert finns knappast något bättre val än Edvard Grieg. Han har skapat en evig nordisk nationalromantisk skattkista full med musikaliska pärlor att ösa ur.
Hyllningsmarschen ur "Sigurd Jorsalfar" inleder, något den också gjorde när norska Arctic Philharmonic Orchestra gästade samma scen, så en jämförelse är oundviklig. Visst svajar det ibland i blåset och inledande stråkpartiet, något som satt sylvasst hos norrmännen. Men när hela orkestern tar ifrån tårna så hörs knappat att det inte är heltidsproffs som spelar. Ett betyg så gott som något. Dock blir det minus för att den flygel, som skall användas, först senare skymmer musikerna. Varför?
Kvällens dirigent Markus Jonsson gör sitt femte gästspel hos Luleå Symfoniorkester sedan 2011. Och varför ändra på ett vinnande koncept? Han är en duktig dirigent vilket inte minst märks i kvällens andra stycke, den välkända pianokonserten i A-moll.
Här får den unga lovande pianisten Oskar Tjäder visa upp sitt fina tangenttrakterande. De tre satserna framförs av en lika driven solist som orkester. Den nöjda publiken får gå till pausvila med ett läckert soloextranummer från Oskar.
Kvällens recitatör Kjell Peder Johansson lotsar med sin välkända, lugna stämma publiken på ett lika roligt som tryggt sätt. Ett conferencierföredöme på all vis. Och för att inte tala om hans fina reciterande av textavsnitten ur Peer Gynt som fint sätter musiken ur skådespelet i sitt sammanhang. Här bjuds på flera välkända delar som "I Bergakungens sal", "Åses död" och "Morgonstämning".
Eva Plumppu är utmärkt ljuvlig sångsolist i "Solveigs sång" och hennes vaggvisa. Också den vokalensemble som medverkar gör ett fint jobb men när de sjunger ihop med orkestern så dränks deras röster tyvärr ibland alltför mycket.
After work Classics på temat 100 % Grieg var 100 pocent lyckat.
Johan E. Skoglund
Hyllningsmarschen ur "Sigurd Jorsalfar" inleder, något den också gjorde när norska Arctic Philharmonic Orchestra gästade samma scen, så en jämförelse är oundviklig. Visst svajar det ibland i blåset och inledande stråkpartiet, något som satt sylvasst hos norrmännen. Men när hela orkestern tar ifrån tårna så hörs knappat att det inte är heltidsproffs som spelar. Ett betyg så gott som något. Dock blir det minus för att den flygel, som skall användas, först senare skymmer musikerna. Varför?
Kvällens dirigent Markus Jonsson gör sitt femte gästspel hos Luleå Symfoniorkester sedan 2011. Och varför ändra på ett vinnande koncept? Han är en duktig dirigent vilket inte minst märks i kvällens andra stycke, den välkända pianokonserten i A-moll.
Här får den unga lovande pianisten Oskar Tjäder visa upp sitt fina tangenttrakterande. De tre satserna framförs av en lika driven solist som orkester. Den nöjda publiken får gå till pausvila med ett läckert soloextranummer från Oskar.
Kvällens recitatör Kjell Peder Johansson lotsar med sin välkända, lugna stämma publiken på ett lika roligt som tryggt sätt. Ett conferencierföredöme på all vis. Och för att inte tala om hans fina reciterande av textavsnitten ur Peer Gynt som fint sätter musiken ur skådespelet i sitt sammanhang. Här bjuds på flera välkända delar som "I Bergakungens sal", "Åses död" och "Morgonstämning".
Eva Plumppu är utmärkt ljuvlig sångsolist i "Solveigs sång" och hennes vaggvisa. Också den vokalensemble som medverkar gör ett fint jobb men när de sjunger ihop med orkestern så dränks deras röster tyvärr ibland alltför mycket.
After work Classics på temat 100 % Grieg var 100 pocent lyckat.
Johan E. Skoglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar