onsdag 20 mars 2019

Vive la Lindström!

Som anglofil ut i fingerspetsarna* så måste jag ändå helhjärtat kapitulera inför det hag hörde för två timmar sedan då det var dags för treminens tredje och tyvärr sist lunchkonsert i Överluleå Kyrka. Marikakyrkans månågrige kantor Kjell Lindström hade glädjande nog för oss i publiken tagit en paus från sin tillvaro som pensionär och bjöd på fransk orgelmusik så det stod härliga till.

Från inledande Te Deum av Charpentier, euroviosnhymmen nni vet bjöds på en fin expose av fransk orgelmusik från 1700 till 1900-talet.

Som en extra bonus bjöd han upp oss på orgelläktaren vid konsrrtens slut då han och kantor Lena Stenlund på bästa pedagogiska sätt visade upp orgeln och lärde oss noviser allt vi behövde veta.

Intressant!

Lena flaggade för en fortsättning på lunchkonsert-serien till hösten. Det tackar vi ja till på såtende fot.

* = fast alla som besökt mig vet att jag på sovrumsdörren har en Pariskarta uppklistrad och att en tavla med en Pariskarta hänger ovanför min säng. Den upklistrade kartan kommer från denna fina cd-box, 330 låtar om Paris frn förr på 12 cd-skivor. Så någon atifrankofil är jag då rakt inte.

Johan E. Skoglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar