onsdag 16 januari 2013

Recension 2 x Nicolai Gedda

Den svenske tenoren Nicolai Gedda är i fokus på två nya hörvärda cd-utgåvor, en enkel-cd respektive en 10-cdbox.

På cd:n Nicolai Gedda sings Arias & Lieder (Hänsler Calssics) bjuds vi inspelningar ur SWR, Südwestrundfunk, en tysk radiostations arkiv. Han ackompanjeras både av symfoniorkester och pianister i inspelningar gjorda 1954, 1957, 1960 och 1965. Inleder gör en magisk version av Postiljonsvisan ur Adolphe Adams opera Postiljonen i Lonjumeau, sjungen på franska. En svensk lika härlig tolkning inleder 10 cd-boxen Gesangkunst in Vollendung/Perfect vocal art (Membran).

Som alltid hos Membrans 10-cdboxar så rör det sig om enklast möjliga paketering. Tio pappfickor med basinformation utan något som helst texthäfte. Alla omslag är exakt likadana och det hela kommer i en enkel papbox. Men vet man bara om detta så spelar det absolut ingen roll. För detta är verkligen fulländad sångkonst som titeln anger. Lyssna bara på operettutsnitten ur Franz Lehárs Leendets land och Glada änkan eller Johan Strauss Sigenarbaronen, Läderlappen, En natt i Venedig och Winerblod. Förutom Gedda själv så bjuder boxen även på en hel del andra sköna solister såsom Maria Callas, Elisabeth Schwarzkopf, Ingvar Wixell, Kerstin Meyer och Margareta Halin. Bland dirigenterna märks Herbert von Karajan. Anslaget är musikaliskt brett från Mozart via Verdi, Rossini och Puccini till rysk opera.

Allt är mycket välsjunget och välspelat. Sista skivan är en hel underbar lieder-konsert inspelad live på festspelen i Salzburg 1959 ihop med pianisten Erik Werba. Inspelningskvallititen på dessa 10 c-skivor är genomgående bra. Några livespår bjuder på applåder mitt i men inga spår är direkt dåliga. Geddas fantastiska röst är i centrum och ljudbilden är finfin för att ha över 50 år på nacken.

Lika bra är det på Hänsler- skivan. Visst överlappar några spår i lieder-delen, återigen med bland annat Erik Werba bakom pianot men båda skivorna är omistliga för älskare av operasångkonst av yppersta klass. Hos Hänsler får vi bara hör Gedda sjunga, ingen annan.
Att enkel-cd:n kan fås för ynka 89 kronor och boxen för bara en tia mer, 99 kronor, gör dem än mer värda att rekommendera. Det enda negativa är att Membran anger vilka roller Geddas medsångare gestaltar, men inte vilka han sjunger.

Betyg; JJJJJ