Att doktorsavhandlingar recenseras här på bloggen hör
verkligen inte till vanligheterna. Detta är nog första och enda gången detta
kommer att ske. Musikvetaren Rasmus Fleischer bjuder i Musikens politiska
ekonomi (Ink förlag) på ett oerhört intressant porträtt av upphovsrättens framväxt och striderna
om den inom musikområdet, både i Sverige och i övriga världen under 1900-talet.
Med en notparat på över 1000 noter och en inledande metoddel
som kan vara rätt så svårsmält är detta ändå en bok som varmt kan rekommenderas
till den som är intresserad av musik och upphovsrättsutveckling ur ett bredare
perspektiv. Detta är fascinerande läsning som sätter de senaste årens debatt om
fildelning och minskad skivförsäljning i en välebehövlig historisk kontext.
Fleischer är en noggrann forskare och det är oerhört
intressant att följa hans grävande i arkiv och läsning av gamla protokoll och
tidningsartiklar från bland annat Musikerförbundet.
Det har verkligen tagit mig tid att ta sig igenom dessa 464
sidor (+ noter och källförteckning) men det har det verkligen varit värt.
Betyg; JJJJJ
Johan E. Skoglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar