När Kristallkvartetten möter tre indiska gästmusiker slår det verkligen gnistor från början till slut. Detta är ett musikaliskt fyrverkeri av sällan skådat och hört slag.
Lillebror Söderlundh kanske främst är känd som vistonsättare. Så kul då att Kristallkvartetten väljer att lyfta fram tonsättaren i form av den fyrsatsiga Dalasvtien där avslutande Gånglåt från Äppelbo är den mest kända melodin. Det är medryckande piggt och folkligt.
Något som fortsätter i kvartettmedlemmen Isabell Andös Isas polska med fint solospel på violin. Ihop med de tre övriga medlemmarna i kvartetten, violinisten Nina Sandell, viola-spelaren Maire-Louise Klestrup Röijezon samt kontrabasisten Peter Danielsson är man en lika spelskicklig som spelsugen kvartett.
I Ale Möllers pigga irländska Jiggan får man stabilt stöd av indiske slagverkaren Manjunath NS som bygger en bra bro till resten av kvällen. Ihop med violinisten och kompositören Jyotsna Srikanth och pianisten Shadrach Solomin formerar han en lika tajt som taktfull trio som öppnar upp för oss åhörare att ta del av en ny spännande klangvärld.
Före paus spelas några ragor där den som heter Panneeer 65 och fått sitt namn av en kesorätt på en indisk restaurang i London, är skönast. Fast alla är de fascinerande.
Jyotsna är lika mycket musikmissionär som musiker när hon sitter i skräddarställning i sin färgglada sari och berättar om den musik hon framför. Att hon sitter på ett podium och spelar på sin indiska violin visar på kontrasterna mot kvartetten som sitter på stolar bakom notställ.
Efter paus möts öst och väst i kvällens huvudverk. Jyotsna Srikant är varken den första eller sista kompositören som inspirerats av årstiderna. Season 4/6 anspelar på västerlandets fyra och Indiens sex årstider. Det är programmusik som verkligen beskriver hur monsunregn, höstlöv och snö faller. Synd bara att allt detta står i programmet. Lite hade man som åskådare själv velat få upptäcka.
Septetten spelar de sex satserna Shadrach Solomon briljant arrangerat så det står härliga till och det blir till en passande avslutning på ett mästerligt musikaliskt möte.
Lillebror Söderlundh kanske främst är känd som vistonsättare. Så kul då att Kristallkvartetten väljer att lyfta fram tonsättaren i form av den fyrsatsiga Dalasvtien där avslutande Gånglåt från Äppelbo är den mest kända melodin. Det är medryckande piggt och folkligt.
Något som fortsätter i kvartettmedlemmen Isabell Andös Isas polska med fint solospel på violin. Ihop med de tre övriga medlemmarna i kvartetten, violinisten Nina Sandell, viola-spelaren Maire-Louise Klestrup Röijezon samt kontrabasisten Peter Danielsson är man en lika spelskicklig som spelsugen kvartett.
I Ale Möllers pigga irländska Jiggan får man stabilt stöd av indiske slagverkaren Manjunath NS som bygger en bra bro till resten av kvällen. Ihop med violinisten och kompositören Jyotsna Srikanth och pianisten Shadrach Solomin formerar han en lika tajt som taktfull trio som öppnar upp för oss åhörare att ta del av en ny spännande klangvärld.
Före paus spelas några ragor där den som heter Panneeer 65 och fått sitt namn av en kesorätt på en indisk restaurang i London, är skönast. Fast alla är de fascinerande.
Jyotsna är lika mycket musikmissionär som musiker när hon sitter i skräddarställning i sin färgglada sari och berättar om den musik hon framför. Att hon sitter på ett podium och spelar på sin indiska violin visar på kontrasterna mot kvartetten som sitter på stolar bakom notställ.
Efter paus möts öst och väst i kvällens huvudverk. Jyotsna Srikant är varken den första eller sista kompositören som inspirerats av årstiderna. Season 4/6 anspelar på västerlandets fyra och Indiens sex årstider. Det är programmusik som verkligen beskriver hur monsunregn, höstlöv och snö faller. Synd bara att allt detta står i programmet. Lite hade man som åskådare själv velat få upptäcka.
Septetten spelar de sex satserna Shadrach Solomon briljant arrangerat så det står härliga till och det blir till en passande avslutning på ett mästerligt musikaliskt möte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar