Après un rêve
(Bis/Naxos)
Att det flerfaldigt prisade klassiska skivbolaget BIS väljer att rekrytera Christian Svarfvar till sitt stall säger något om hur framgångsrik den Luleåfödde violinisten är. Ihop med giganten Roland Pöntinen bakom flygeln tolkar han på det mest utsökta vis ett antal franska kammarmusikpärlor som sällan låtit mer levande än de gör här.
Violinsonaterna av Gabriel Fauré och Maurice Ravel imponerar storligen i dessa träffsäkra tolkningar. Lägg därtill ytterligare småstycken av de båda kompositörerna och två små pärlor signerade Claude Debussy och lyckan för lyssnaren är total.
Skivan är gjord i SACD-format så vi som har glädjen att ha en cd-spelare där hemma som spelar upp skivor i detta högupplösta format får ännu en extra dimension av musiken.
Jean-Pascal Vachon har skrivit en fin, lång essä om verken och tonsättarna i det medföljande cd-häftet som likt biografierna över Pöntinen och Svarfvar tyvärr inte finns på svenska utan bara på engelska, franska och tyska.
Den fina omslagsbilden av Seine i grådis från 1923 som valts ut från Eugène Atgets 10 000 Paris-fotografier ger upphov till mycket kontemplerande ihop med musiken. Det var länge sedan en Norrbottensanknuten klassisk skiva berörde såhär på djupet.
När vi inte längre får njuta av honom i Norrbottens kammarorkester eller Norrbotten NEO får vi istället glädjas åt att denna skiva kan spelas om och om igen. Och hoppas att Christan Svarfvar tar med sig Roland Pöntinen för konserter här i hemtrakterna.
Violinsonaterna av Gabriel Fauré och Maurice Ravel imponerar storligen i dessa träffsäkra tolkningar. Lägg därtill ytterligare småstycken av de båda kompositörerna och två små pärlor signerade Claude Debussy och lyckan för lyssnaren är total.
Skivan är gjord i SACD-format så vi som har glädjen att ha en cd-spelare där hemma som spelar upp skivor i detta högupplösta format får ännu en extra dimension av musiken.
Jean-Pascal Vachon har skrivit en fin, lång essä om verken och tonsättarna i det medföljande cd-häftet som likt biografierna över Pöntinen och Svarfvar tyvärr inte finns på svenska utan bara på engelska, franska och tyska.
Den fina omslagsbilden av Seine i grådis från 1923 som valts ut från Eugène Atgets 10 000 Paris-fotografier ger upphov till mycket kontemplerande ihop med musiken. Det var länge sedan en Norrbottensanknuten klassisk skiva berörde såhär på djupet.
När vi inte längre får njuta av honom i Norrbottens kammarorkester eller Norrbotten NEO får vi istället glädjas åt att denna skiva kan spelas om och om igen. Och hoppas att Christan Svarfvar tar med sig Roland Pöntinen för konserter här i hemtrakterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar