torsdag 15 november 2012

Recension Marianna Prjevalskaya & Srdjan Bulat


Naxos ger i sin serie Laurate Series möjlighet för prisvinnare i olika instrumentalisttävlingar att få visa upp sig på en soloskiva. Två lyckade sådana skivor, nyss släppta är de med pianisten Marianna Prjevalskaya och gitarristen Srdjan Bulat. Båda bjuder på välspelade och varierade program som visar på respektive instruments möjligheter. På  pianoskivan bjuds dessutom på en världspremiär på skiva, det stycke som var nyskrivet och obligatoriska att spela i den tävling Marianna deltog i.

Dessa nya opus blandas med äldre material. Prjevalskaya ger oss andante med variationer av Haydn, några pianosonater av Domenico Scarlatti Samt Schumans första pianosonat. Dessa samt nya Aurgitana av José Zárate är välklingande.

Bulat tar oss med på en vacker resa till Spanien naturligtvis med musik signerad Joaquín Rodrigo, Francisco Tárrega och Isaac Albéniz. Detta blandas med bla Benjamin Britten.

Betyg; JJJJ

Johan E. Skoglund

1 kommentar:

  1. Hej Johan.
    Jag hamnade här och eftersom jag tycker det är oartigt att inte skriva några ord så gör jag det.
    Jag lade till mig som läsare av din blogg, jag hoppas du inte har något emot det.
    Naturligtvis vill jag också önska dig en underbar avslutning på den här veckan.
    Kram.

    SvaraRadera