måndag 24 februari 2014

Läs min recension av Jan Allan och Norrbotten big band i lördagens NSD

Jan Allans unika trumpetton

Jan Allan trumpet, Norrbotten big band, Joakim Milder dir,
Kårhuset, Piteå
Torsdag kväll

Ju äldre folk blir desto svårare är det att hitta på bra födelsedagspresenter till dem. Folk tenderar att nu för tiden ha allt. Vad kan då vara bättre än att ge 80-åringen Jan Allan ett knippe nykomponerade stycken att framföras av honom själv som solist uppbackad av Norrbotten big band?
Att få möjligheten att kliva in i Jan Allans trumpetvärld är en ren och skär ynnest. Hans egna, unika ton passar perfekt till storbandsbakgrund. De åtta inblandade kompositörerna, varav flera är närvarande både fysiskt och musikaliskt har banne mig tagit sig an uppgiften med största möjliga utrymme för spelglädje och kreativitet.

Cecilia Perssons Jan Allan 80, Fredrik Lundins Vågorna går genom stan, Elin Larsson Forkelids Öppet hav, Peter Danemos Boye, Joakim Milders By the window, Håkan Broströms Between you and me, Ann-sofi Söderqvists Shades of blue, Jan Levanders Tema medkomplikationer. Alla är de utmärkta grundpelare inte bara för Jan Allan att sola i. Även storbandet spelhungriga skickliga musiker kommer väl till pass. Karl-Martin almkvist och Håkan Broström på saxofon, trombonisterna Arvid Ingberg och Peter Dahlgren, Christian Spering på bas och Adam Forkelid på piano och Bengt Stark bakom trummorna bjuder alla på sylvasst spel. Även om Jan Allan givetvis är huvudkryddan som sätter piff på kvällens jazzanrättning.

Joakims arr på tre Nils Lindbergkompositioner från Jan Allan 70-skivan är kongenialt. Codan ur Visa med trumpet, Rolf Billberg in memorium samt Kadensen ur Polskan är välspelade av bandet med Mats Garberg och Danne Johansson i framkant. Och det blir en välbehövlig paus för Jan Allan. Som för övrigt lovar att i enrum berätta fräckisar som Gunnar Svenson lärt honom, när de båda medverkade i Café Luleå. På scen får vi istället njuta av hans fräcka trumpetspel. Och det räcker gott nog och länge och väl det med. Lyckligtvis får alla som inte lyckats komma över en biljett trösta sig med att lördagens konsert i Kulturens hus i Luleå spelas in för att sedan ges ut på skiva.

Delad glädje är dubbel glädje så här är en present som gläder både jubilar, kompositörer, dirigent, Norrbotten big band och den hänförda premiärpubliken. Kan det bli bättre?