måndag 17 februari 2014

Läs min recension av Norrbottens kammarorkester i lördagens NSD!

Det var längesedan Norrbottens kammarorkester lät så vitala som de gör denna kväll. Tre verk stod på programmet. Marion Bauer är en ny angenäm bekantskap. Hennes Symphonic Suite op. 34 är verkligen ett strålande exempel på amerikansk musik från 1940. Och särskilt i ett sådant attraktivt framförande som detta. Kvällens maestro Cathrine Wines är som en frisk norsk fläkt när hon blåser in på scenen och äntrar dirigentpulten.

Sedan kommer så kvällens huvudatraktion. Jakob Koranyi slår sig ned bakom sin cello och levererar ett framförande av Robert Schumanns Cellokonsert i a-moll, op. 129 som är så fullt av liv och känsla att det inte alls bara är Schumans cellokonsert som framförs. Nej, det är lika mycket Jakob Koranyis konsert. Sällan har en solist på en och samma gång varit som en frifräsare men ändå följsamt interagerat med orkestern bakom. Han väljer att spela verket utan pauser vilket gör hela framförandet än mer attraktivt. Det är ren och skär öronfröjd från första till sista tonen.

Som om detta inte vore nog så får vi efter paus ännu ett toppenframförande. Ludwig van Beethovens andra Symfoni, op. 36 levereras på ett sätt som ännu en gång visar på varför klassisk musik skall avnjutas live. Den inspelning som finns hemma på en digital plastbit i skivhyllan bleknar snabbt jämfört med vad som här bjuds. Anförda av Daniel Saurs mäktiga pukspel formerar Cathrine Winnes sina styrkor på bästa sätt. Detta är magiskt musikaliska 36 minuter som sent skall glömmas. Det både hörs och syns hur kul musikerna i Norrbottens kammarorkester har under denna livgivande kväll, både för dem och för publiken. Vilken vederkvickande vårpremiär!