Läs min recension av Sven-Bertil Taube & Peter Nordahl i dagens NSD!

Taubes skuta kommer lastad med visfavoriter

Så länge skutan kan gå

Sven-Bertil Taube och Peter Nordahl

Kulturens hus

Fredag 8 februari

När Sven-Bertil Taube senast gästade kulturens hus hösten 2016 var det med två framgångsrika Homage-album i bagaget. Båda producerade och arrangerade av mångsidige pianisten Peter Nordahl. Sedan dess har två volymer av Så länge skutan kan gå-album blivit ytterligare resultat av duons fruktbara samarbete. Där tolkar Sven-Bertil pappa Everts visor I Peters arrangemang för full symfoniorkester. Scenversionen som först gets på Dramaten är, för att låna titeln på Berndt Egerbladhs tv-klassiker, Två och en flygel. Även om vissa förinspelade intron med full orkester förekommer. Den 84-årig legendaren och hans 32 år yngre ackompanjatör har under dessa år blivit till en lika skicklig som samspelt duo.

De anekdoter som Sven-Bertil berättar om faderns visor gör att autenciteten i kvällens framförande. Likaså den digitala skärm som visar upp Evert Taubes fina teckningar bakom artisterna. Kvällens låtlista är som en gottpåse fylld med favoriter. Så länge skutan kan gå, Dans på Sunnanö, Briggen Bluebird av Hull, Änglamark, Brevet från lillan, Damen i Svart, Fragancia, Stockholmsmelodi, Fritiof Andersons paradmarsch, Sjösalavår, Nudistpolska, Nocturne och Så skimrande var aldrig havet – aldrig låter dessa Taube-klassiker så bra som i dessa versioner. Sven-Bertil har en till formen fenomenalt fulländad frasering som på bästa sätt uppbackas av Peter Nordahls angenäma arrangemang fulla av liv och små egenheter.

Avslutar gör recitationen Diktaren och tiden. Everts tolkningar av Shakespeares sonetter är fullkomligt fabulösa i händerna på kvällens dynamiska duo. Detta är en fulländad konsert och kulturupplevelse som sent skall glömmas. Större än så här kan knappast tonkonst bli. När Peter Nordahl efter konserten säljer skivor får han frågan om han och Sven-Bertil Taube har några nya planer på gång. Svaret blir att inget är bestämt men att Nordahl gärna vill jobba mer med Taube. Vi får hålla tummarna att de fortsätter ösa ur det ymnighetshorn de lyft på locket till.

Kvällens titel kunde inte vara mer passande Detta är en skuta som kan gå länge än. Sven-Bertil Taube och Peter Nordahl bjuder på ett skepp som kommer lastat med en visskatt. Det är bara att tacka och ta emot.