onsdag 20 februari 2019

Recension Glazunov kompletta symfonier och konserter

För den som vill dyka ned i den ryske kompositören Alexander Glazunovs (1865 – 1936) kompletta symfonier och konserter finns nu ett utmärkt tillfälle. De inspelningar José Serebrier gjorde mellan 2004 till 2010 finns nu samlade i en prisvärd 8-cdbox (Warner Calssics), jag betalade 219 kronor exklusive frakt. Han dirigerar Royal Scotisch National Orchestra i Glaxunovs 8 fullbordade symfonier och de tio minuter som finns bevarade av den nionde ofullbordade orkestrerad av Gavrill Yudin. Förutom dessa ingår även den symfoniska dikten La Mer, Introduktion och Dans från skådespelsmusiken till Oscar Wildes Salome samt en svit från baletten Raymonda och baletten Årtiderna. Detta upptar boxens sex första skivor.

Russian National Orchestra ackompanjerar solisterna på de två sista skivorna. Det rör sig om hans violinkonsert och ett kortare stycke för violin och orkester, hans cellokonsert och ett kortare stycke för cello och orkester, hans två pianokonserter, hans konsert för altsaxofon och stråkorkester samt ett kortare stycke för valthorn och orkester.

Skivorna kommer i pappfickor i en pappbox med ett häfte med en essä av José Serbrier själv om Glazunov och hans symfonier. Skivornas innehåll skiljer sig åt från när de släpptes en och en. Här kommer symfonierna i nummerordning och konserterna är salade så att de för samma instrument kommer i en följd.

Det finns ingen biografisk information om de enskilda symfonierna, baletterna eller konserterna. Heller inge info om dirigent, solister eller orkestrar. Jag antar att den som vill få tag på denna information måste köpa de enskilda skivorna, vilket känns tråkigt men är en acceptabel brist.

För det handlar ju trotts allt i första hand om musiken. Över åtta timer musik som är lika välskriven som den är välspelad. Här finns inte en enda tråkig sekund. Detta är rysk klassisk musik när den är som bäst. Spelglädjen och kärleken till Glazunovs musik hos både dirigent, orkestrar och solister går inte att ta miste på. Det är en fröjd att få plöja ned sig i dessa skivor och dyka in i Glazunovs underbara tonvärld. För den som gillar klassisk musik är detta essentiell lyssning,